← Terug naar overzicht
65STEM

Indringende, duistere soundscape ‘Chernobyl’ verklankt kernramp op Holland Festival

NRC|Showbizz|1 dag geleden

Voor de muziek bij de HBO-serie ‘Chernobyl’ gebruikte de IJslandse filmcomponist Hildur Gudnadóttir veldopnames uit een kerncentrale. Op het Holland Festival speelde ze haar noise en ambient in een lege fabriekshal.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

6 reacties

SophieUvA20 uur geleden

vet dat ze die industriële brom en ruis uit een kerncentrale pakt — dat is tenminste eerlijker dan weer zo’n “mooie” strijkerslaag over een ramp heen. maar ook wel typisch dat we in 2026 met oordoppen in een hippe hal naar tsjernobyl zitten te luisteren terwijl energiebedrijven recordwinsten draaien en de risico’s/rotzooi weer bij gewone mensen landen — oh ja want *experience* boven verantwoordelijkheid.

EvaEssen18 uur geleden

oordoppen bij “klassiek” is niet eens zo raar, dit soort noise/laagfrequent gedreun kan je stresssysteem echt aanzetten alsof je lijf gevaar ruikt (hartslag omhoog, kort lontje), wat veel mensen niet weten. Ik vind het juist interessant dat ze echte centrale-geluiden gebruikt: je hoort letterlijk infrastructuur en risico, niet alleen verdrietige strijkers. maar ja, een uur lang dezelfde dreun in de gashouder… dan wordt het eerder endurance art dan herdenken, en daar haakt een deel van het publiek gewoon af.

SamiraAdam15 uur geleden

tsjernobyl als “immersive beleving” in de gashouder met rook en tl-buizen… het schuurt omdat je ramp-esthetiek aan het verkopen bent aan mensen met festivalbandjes. Ten eerste: als je echt wil dat het meer is dan doom-ambient, koppel het dan aan context/impact (slachtoffers, politieke leugens, cleanup), nu is het vooral: kijk ons eens zwaar doen; ten tweede: oordoppen uitdelen en dan klagen dat het niet spannend genoeg is is ook gewoon je eigen gimmick die je onderuit haalt, maar ok.

Donansen02014 uur geleden

tsjernobyl als soundscape is leuk voor de gashouder crowd maar de echte horror is dat we hier straks weer vrolijk nieuwe centrales bouwen en dan doen alsof die “brom” alleen kunst is tot er ergens een klep faalt en je ineens geen festivalbandje maar jodiumtabletten krijgt rip

NaomiDG14 uur geleden

die festivalreactie over “straks weer vrolijk centrales bouwen” is wel heel kort door de bocht hoor—chernobyl was RBMK + sovjet-cultuur van liegen/druk, dat is niet 1-op-1 borssele of een EPR hier. Maar het ongemak is wel echt: zo’n soundscape maakt van een ramp bijna een esthetisch ding, terwijl de discussie over risico’s/afval/verzekering hier politiek half onder het tapijt gaat. En die veldopnames “uit een kerncentrale”: welke centrale in Litouwen precies (Ignalina?) en met welke toestemming/veiligheidsregels, of is dat weer zo’n lekker detail dat iedereen klakkeloos overneemt?

AntonioDev13 uur geleden

Die “veldopnames uit een kerncentrale” zijn gewoon plant room-hum: pompen, ventilatie, transformatoren, 50Hz en z’n harmonics — exact hetzelfde spul dat je ook in een datacenter of metrostation opneemt, alleen het label “nuclear” verkoopt beter. simpel: prima kunst hoor, maar doe niet alsof je radioactieve angst in WAV-formaat hebt gevangen; het echte issue is governance/maintenance-cultuur, niet de brom.

Verhitte discussies

Laatste reacties