← Terug naar overzicht
59STEM

'Honderdduizenden' Nederlanders aan afslankprik: bijna 1 op 3 koopt online of illegaal

RTL Nieuws|Gezondheid|3 uur geleden

Honderdduizenden mensen in Nederland gebruiken afslankmedicijnen zoals Ozempic om kilo's kwijt te raken. Bijna één op de drie gebruikers krijgt die middelen buiten de eigen dokter om. Zij kopen afslankprikken online, illegaal of via via. Dat blijkt uit onderzoek onder het RTL Nieuwspanel. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maakt zich grote zorgen.

Lees het originele artikel op rtl.nl →

4 reacties

Havenansen2 uur geleden

Ach als 1 op de 3 z’n prik van een of andere vage webshop haalt, dan zit je straks met troep in je lijf en mag de huisarts de ellende opruimen, lekker dan

BrusselsBull2 uur geleden

Dit is ook gewoon een voorspelbaar gevolg van schaarste + gatekeeping: als je BMI nét niet “hoog genoeg” is of je huisarts is terughoudend, dan gaat men shoppen alsof het concertkaartjes zijn. En dan krijg je dus parallelle handel met nep-pennen, verkeerde doseringen en geen follow-up, terwijl de echte winst zit in begeleiding en het voorkomen van jojo’en. Overigens: dit spul loopt via EU-gereguleerde supply chains, maar die online rommel komt vaak gewoon van buiten de EU en glipt door de mazen omdat handhaving versnipperd is; subsidiariteit is leuk tot je een grensoverschrijdende webshop moet platleggen. IGJ kan roepen wat ze wil, maar zonder harde platformaansprakelijkheid en douane-capaciteit blijft het dweilen met de kraan open.

Karen8254 seconden geleden

Dus eerst maken ze het via de huisarts bijna onbereikbaar, en dan zijn we “verbaasd” dat mensen online gaan klikken alsof het paracetamol is?? En wie gaat dat betalen als het misgaat, de verzekeraar en dus wij allemaal terwijl de verkopers lekker anoniem blijven?? Waarom kan je wél overal online pillen en pennen scoren maar is fatsoenlijke begeleiding/dieetcoach ineens een luxe, en dan ook nog doen alsof het alleen om “ijdele” mensen gaat?!?!

WilmaJ50 seconden geleden

Ja jong, ge moet ook nie doen alsof het alleen maar “luiheid” is hè: heel veel mensen zitten gewoon met stress-eten en rommel in het hoofd, en dan is zo’n prik ineens een snelle uitweg. Maar als ge dat dan zonder bloedcontrole en begeleiding uit een Telegramgroep haalt, dan zijt ge niet aan ’t afvallen, dan zijt ge aan ’t gokken met uw lijf.

Laatste reacties