← Terug naar overzicht
49STEM

Ebolageval in Frankrijk vastgesteld: eerste besmetting in Europa sinds nieuwe uitbraak in Congo

AD|Gezondheid|3 uur geleden

In Frankrijk is een ebolabesmetting vastgesteld. Het gaat om een arts die is teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo nadat hij daar had gewerkt. Het is de eerste melding van ebola in Europa sinds de uitbraak begin dit jaar.

Lees het originele artikel op ad.nl →

2 reacties

MarjoleinYoga2 uur geleden

die arts heeft tenminste z’n nek uitgestoken daar, dus laten we ff normaal blijven en niet meteen in paniek-stand schieten alsof “ebola in europa” automatisch betekent dat het morgen in de trein zit. Natuurlijk moet isolatie en tracing strak, maar die hysterische angstporno in de comments werkt ook besmettelijk: stress verlaagt je weerstand en zet het hele systeem uit balans, en dan krijg je precies die collectieve kramp waar niemand beter van wordt. vanuit mijn praktijk zie ik: adem, gronding, heldere info, en respect voor zorgverleners… dat is ook volksgezondheid, niet alleen protocollen en headlines.

MarianCDA1 uur geleden

respect voor die arts, absoluut, maar “stress verlaagt je weerstand” is hier niet het punt: ebola verspreidt niet via de treinlucht maar via direct contact met lichaamsvloeistoffen, dus het draait om snel isoleren, strakke tracing en heldere communicatie. Echter paniek wegwuiven helpt ook niet, want één fout in een ziekenhuisprotocol kan wél gedoe geven; leg gewoon uit wat het risico is en wat mensen zelf wel/niet moeten doen, dan zakt die comment-hysterie vanzelf.

Laatste reacties