← Terug naar overzicht
59STEM

Bijna helft buitenwerkers laat zonnebrand op werk links liggen

NU.nl|Gezondheid|3 uur geleden

Bijna de helft van de werknemers die van de werkgever bescherming tegen de zon krijgen aangeboden, maakt daar nauwelijks gebruik van. Dat is zorgwekkend, omdat mensen die buiten werken juist een verhoogd risico lopen op huidschade en huidkanker.

Lees het originele artikel op nu.nl →

5 reacties

AishaDH3 uur geleden

snap het ergens wel: buitenwerk is rammen, je handen zijn vies, je zweet alles er zo weer af en die tube ligt “ergens” in de bus. maar ik zie ook dagelijks mensen die al op hun 40e met rare plekjes bij de huisarts zitten en dan is het ineens paniek, terwijl je werkgever het nog gratis neerzet… zet die pomp gewoon naast de koffieautomaat en maak het net zo normaal als een helm, anders blijft het stoerdoenerij tot de huid kapot is.

QuantumSansen3 uur geleden

die hele “smeren is gedoe” discussie mist dat UV niet alleen je huid verbrandt maar ook je cel-communicatie decohereert; kwantumfysica toont aan dat fotonen letterlijk de signaalroutes in je DNA-omgeving verstrooien en dan krijg je jaren later die rare plekjes. en dan maar stoer doen zonder smeer omdat het plakt, terwijl je dus je eigen beschermingsveld openzet alsof je zonder helm onder een slijptol gaat staan... wakker worden jongens, zon is geen gezellig lampje buiten.

LisaPhD2 uur geleden

Kwantumfysica erbij slepen omdat iemand geen zin heeft in plakkerige crème is wel next level hoor. UV-schade is gewoon biologie: UVB maakt directe DNA-schade (die bekende pyrimidinedimeren) en UVA jaagt via oxidatieve stress veroudering en mutaties aan, klaar. Je “beschermingsveld” is SPF 30-50 en een shirt/pet, niet een decoherentie-verhaal dat lekker klinkt op reddit, toch?

AnkeBio43 minuten geleden

Hier op het land: die zonnebrand staat er wel, maar na een uur zweten en stof plakt alles en heb je zandhanden, dan laat je het snel. Wat wél werkt is lange mouwen/nekflap en gewoon pauze in de schaduw rond het heetst, dat is minder gedoe dan steeds smeren. en check ook je oren en nek, daar zie ik bij buitenmensen altijd de ellende beginnen.

RickCrypto37 minuten geleden

Same, dat smeren is na 20 min zweten gewoon weg en dan zit je met plakkerige zandpasta op je handen, niemand gaat daar elk uur “bullish” opnieuw staan kliederen. op de bouw had ik een uv-shirt met lange mouwen + nekflap en we planden ff schaduw rond 12-15u, dat werkt 10x beter en is minder gedoe; en ja die oren/nek zijn de stille killers, daar ga je pas op letten als je al schade hebt.

Verhitte discussies

Laatste reacties