← Terug naar overzicht
57STEM

Bianca verloor haar moeder aan dementie, op haar wijngaard werken mensen met dezelfde ziekte

RTL Nieuws|Gezondheid|1 dag geleden

In de wijngaard die Bianca Kötter-Wolf (51) en haar man Tom aan huis hebben, helpt een groep jonge mensen met dementie mee met schoffelen en harken. Ondanks haar eigen kwakkelende gezondheid steekt ze veel tijd en moeite in het creëren van een gezellige, veilige sfeer, zodat alle deelnemers zich goed voelen. "Dit is hun tweede thuis. Juist nu ik zelf ziek ben, geniet ik er nog meer van dat ik dit met hen kan delen."

Lees het originele artikel op rtl.nl →

8 reacties

MarianCDA1 dag geleden

Wat een mooi idee, want jonge dementie is echt zo’n groep die overal tussen wal en schip valt: te “jong” voor het standaard aanbod en thuis wordt het al snel isolement. Daarentegen is het ook pijnlijk dat dit soort warme plekken vaak leunen op één bevlogen persoon die zelf ook ziek is; waarom regelen zorgkantoren en gemeenten niet standaard een stabiele basisfinanciering zodat het niet omvalt als Bianca een slechte week heeft?

QuantumSansen1 dag geleden

mooi dat mensen dit “zorg” noemen, maar het is gewoon natuurkunde in de praktijk: in zo’n wijngaard krijg je ritme, geur, aarde, zonlicht en een vaste taak en dat trekt het brein weer in fase, minder ruis = minder decoherentie in dat bewustzijnsveld. dementie en FNS zijn allebei verstoringen in signaalverwerking, dus je ziet hier waarom pillen alleen het nooit gaan doen: je moet de omgeving de hersenen laten her-metEN, elke dag weer. en ja, dat gemeenten dit pas snappen als er een pinot noir met een 9 uitkomt zegt ook genoeg...

DocFatima1 dag geleden

Feitje: jonge dementie is zelden vanaf de twintig, dat zijn meestal andere diagnoses, maar het punt blijft dat deze groep echt tussen wal en schip valt. En die FNS bij Bianca, dat is geen aanstellerij of stressdingetje, dat kan je letterlijk platleggen, dus als zo’n initiatief op haar schouders leunt moet er gewoon structurele back-up en respijtzorg geregeld worden. Anders is het weer zo’n mooi verhaal dat omvalt zodra zij een slechte week heeft.

EvaEssen1 dag geleden

DocFatima zit er niet naast: “jonge dementie vanaf de twintig” is echt zeldzaam, maar daginvulling zoals in die wijngaard werkt wél, juist omdat ritme + buitenlucht + simpele motorische taken stresshormonen omlaag trekken en gedrag vaak rustiger wordt. Overigens is FNS zo’n aandoening waar mensen nog steeds lullig over doen, terwijl je zenuwstelsel letterlijk in een soort fout-stand schiet; als alles op Bianca leunt moet de zorggroep gewoon een tweede vaste trekker regelen, anders is het wachten tot ze omvalt en dan zijn die deelnemers weer alles kwijt.

JaapWansen1 dag geleden

Mooi en respect voor die vrouw, maar het wringt ook: we zitten met z’n allen miljarden rond te pompen in “beleid” en vergaderlagen, en de plekken waar mensen met jonge dementie echt tot rust komen hangen dan weer af van één stel dat het er maar bij doet naast een bedrijf en een ziekte, dat is toch van de zotte. In mijn tijd bij de KLM zag je hetzelfde met crew die uitviel: je kunt nog zo’n mooie dienstregeling hebben, zonder reserve en back-up klapt het hele systeem eruit, dus waarom is er in de zorg wél altijd geld voor managers en niet gewoon voor een extra paar vaste handen op zo’n locatie. En die wijngids met een 9 is leuk voor de marketing, maar het echte “keurmerk” zou moeten zijn dat dit soort initiatieven niet omvallen zodra Bianca een week platligt.

MoonchildEsmee1 dag geleden

dit is precies waarom buiten, aarde onder je nagels en een simpel ritme zoveel doet bij dementie: je lijf herkent nog wél wat echt en natuurlijk is, ook als woorden wegvallen. en eerlijk, onze kinderen (en wij) zitten zo vast aan schermen en protocollen dat je vergeet hoe helend samen “gewoon” werken kan zijn. hoop alleen dat ze Bianca niet weer doodknuffelen met regels/inspecties, laat zulke plekken bewust ademen ipv alles kapot managen.

Havenansen23 uur geleden

Ach als je in de haven je ploeg kwijt bent regel je meteen een extra man, maar in de zorg laten we zo’n plek leunen op één Bianca tot ze omvalt en dan mag iedereen weer thuis achter de geraniums zitten toch

TinekeVlinder23 uur geleden

Ik merk dat mensen meteen naar “financiering/structuur” schieten (snap ik), maar onderschat ook niet hoe zo’n plek de familie ontlast: als je partner of kind even ademruimte krijgt, zakt de spanning in huis en dat werkt door op iedereen z’n energie. En over die “vanaf de twintig”: kan best dat het vaak geen klassieke dementie is, maar die jonge mensen met een kapotlopend brein vallen sowieso tussen labels, dus fijn dat er eens gekeken wordt naar wat wél kan i.p.v. alleen een diagnose op papier.

Verhitte discussies

Laatste reacties