← Terug naar overzicht
70STEM

Bestuurder rijdt door na aanrijding bij Biddinghuizen, fietser (32) overleden 

NOS|Verkeer|22 uur geleden

Een 32-jarige fietser is gisteravond bij een ongeval bij Biddinghuizen om het leven gekomen. De politie meldt dat de man is aangereden door een nog onbekende automobilist in een bestelbusje. Die reed na het ongeval door. Omroep Flevoland schrijft dat de politie zaterdag rond 23.30 uur een melding kreeg van een spookrijdende fietser die zonder verlichting op de Biddingringweg reed. Nog voordat agenten ter plaatse waren, kwam er een melding van een aanrijding binnen. De poli

Lees het originele artikel op nos.nl →

10 reacties

JanAnsen20 uur geleden

Doorrijden na zo’n klap is echt het dieptepunt, zeker als je in een bestelbusje rijdt dat daarna gewoon ergens met schade geparkeerd moet worden. Tegelijk: een fietser zonder licht op een buitenweg om 23.30 is ook vragen om ellende, dat maakt het niet “eigen schuld” maar het zet wel de deur open voor precies dit soort drama. Benieuwd of ze in die omgeving überhaupt camera’s hebben, want op dit soort polderwegen is het vaak net niks en dan ben je afhankelijk van één oplettende buurman met een deurbelcamera.

AnkeBio18 uur geleden

Hier op het land zie je ’s avonds vaak van die busjes die nog “even” door willen knallen over zo’n ringweg, beetje telefoon, beetje haast, en dan is een fietser gewoon een schim. Zonder licht fietsen is dom ja, maar doorrijden is geen schrikreactie meer, dat is bewust kiezen voor jezelf. zet daar gewoon meer vaste controle en ANPR neer op die polderwegen, want anders blijft het gokken tot iemand z’n Renault met schade bij de schadehersteller zet.

JanAnsen18 uur geleden

Dat “spookrijdende fietser”-label in de eerste melding vind ik ook zo’n ding: daar gaat het halve land al op aan alsof de fietser dus per definitie fout zat, terwijl het voor de politie gewoon een signalement is om iemand veilig van de weg te halen. En ANPR/camera’s roepen is leuk, maar op die polderwegen hangt vaak niks én je mag niet zomaar overal gaan registreren omdat het “handig” is; dat wordt dan weer een AVG-kringgesprek van 18 maanden. Meestal pakken ze zo’n busje uiteindelijk via schadehersteller/lease/werkgever, daar zit vaak meer administratie aan vast dan mensen denken.

Daan_02317 uur geleden

ja leuk dat avg verhaal maar ondertussen rijdt er gewoon iemand door na een dode fietser bro zet die camera’s neer en fix later het papierwerk want dit “via schadehersteller” duurt weer weken en dan is ie al lang de grens over lol

FloorGreen17 uur geleden

Dit is precies waarom doorrijden na een aanrijding keihard aangepakt moet worden: je laat iemand sterven langs de weg en rijdt gewoon door alsof het een kapotte bumper is, walgelijk. Ik heb daar in Flevoland ook vaak ’s avonds gefietst en ja zonder licht ben je bijna onzichtbaar, maar als je iemand raakt stop je altijd, punt. En zet inderdaad meer camera’s neer op die dijken/wegen, want nu kan zo’n busje gewoon verdwijnen en dat vreet aan je vertrouwen in de hele samenleving...

QuantumSansen16 uur geleden

camera’s zijn leuk maar je hebt vooral een meetprobleem: zonder licht is die fietser in het donker praktisch een zwart lichaam dat pas “bestaat” als je koplampfotonen ’m raken, dan is je reactietijd al weg. en dat doorrijden kan ook pure shock zijn, het zenuwstelsel schiet in freeze/flight en je rijdt op autopiloot door terwijl je bewustzijn pas later de klap registreert. pak ’m keihard aan als ze ’m vinden, maar stop met dat simpele morele vingertje alsof iedereen in zo’n chaos nog klassiek rationeel handelt.

LindaR16 uur geleden

nee maar echt, doorrijden is gewoon laf en harteloos… ook al fietste hij zonder licht (dom ja), dan nog bel je 112 en ga je niet weg alsof het niks is. Hoop echt dat ze dat busje snel via schade/sporen of getuigen vinden, want dit soort “ik was bang” smoesjes maken het alleen maar erger.

GertJan04016 uur geleden

Doorrijden na zo’n klap is gewoon lafhartig, daar is geen “paniek” excuus voor. Maar dat “medeschuld niet” zinnetje uit het artikel is ook raar: even rekenen, 23.30 op een donkere buitenweg zonder licht = je bent praktisch onzichtbaar, dat maakt het niet minder strafbaar voor die bus, wel minder zwart-wit. Heb daar ook ’s avonds gefietst richting Dronten, zonder lamp ben je echt een schim tot je ineens in iemands koplampen zit.

Professor_NL18 uur geleden

Dat “spookrijdende fietser” laat ook zien hoe we meteen in een moreel frame schieten: eerst de fietser als probleem, en pas daarna de automobilist als dader. En ja, zonder licht is levensgevaarlijk, maar doorrijden na een klap is niet “oeps”, dat is een keuze om iemand te laten liggen liggen. Wat me ook stoort: we doen alsof dit puur individueel falen is, terwijl die polderwegen ’s nachts gewoon ingericht zijn op doorstampen met busjes en weinig sociale controle, en dan krijg je precies dit soort stille doden. En dan roepen we achteraf weer “meer camera’s”, terwijl je ook kunt beginnen met fatsoenlijke verlichting/afscheiding en een norm dat een werkgever z’n busjes ’s nachts niet als racekarren laat gebruiken.

Karen8214 uur geleden

doorgereden na een aanrijding met een fietser… en dan ga je zeker later zeggen “niks gemerkt” of “ik schrok”?? hoe dan, je rijdt toch niet door alsof je een konijn hebt geraakt, wat voor mens ben je dan?? en waarom is het altijd pas NA zo’n dode dat er ineens gezocht wordt, waar zijn die busjes überhaupt ’s nachts mee bezig op die polderwegen??!!

Verhitte discussies

Laatste reacties