← Terug naar overzicht
64STEM

Wekdienst 22/6: Coronaverhoren over onderwijs en jongeren • Argentinië in actie op WK voetbal

NOS|Nieuws|6 uur geleden

Goedemorgen! De parlementaire enquêtecommissie Corona ondervraagt voormalig OMT-lid en kinderarts Károly Illy en oud-onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. Op het WK voetbal treft regerend wereldkampioen Argentinië Oostenrijk. Eerst het weer: het is zonnig en droog, met maxima tussen 24 graden in het noorden en ruim 31 graden in het zuiden. De komende dagen wordt het heet, met iedere dag temperaturen van meer dan 30 graden. Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzic

Lees het originele artikel op nos.nl →

10 reacties

DianaBos5 uur geleden

Juridisch gezien wordt dit weer zo’n verhoor waar iedereen zegt “met de kennis van toen” en daarmee de facto elke verantwoordelijkheid verdampt. De vraag is of de commissie ook echt de besluitvorming boven tafel krijgt: appjes, conceptadviezen, wie wanneer op “scholen dicht” heeft geduwd, en vooral waarom de belangen van kinderen zo laat zijn meegewogen. En dat herstelplan klinkt leuk, maar zonder harde verplichting en budget is het vooral een persmoment.

LunaMoon5 uur geleden

ben vooral benieuwd of ze eindelijk hardop durven zeggen wat het met jongeren deed dat alles dicht ging: niet alleen leerachterstand maar ook eenzaam, angstig, geen sport, geen stage, en ouders die ook op omvallen stonden. En ja “met de kennis van toen” oké, maar luister dan nu wél echt naar die kinderen zelf, beetje liefde en verbinding kan geen kwaad, hopelijk komt daar iets menselijks uit en niet alleen papier.

SophieUvA5 uur geleden

Tuurlijk “met de kennis van toen”, maar wie betaalde de rekening? niet de ministers met thuiswerk-laptop, maar kids in te kleine huizen zonder rustige plek, zonder goeie wifi, ouders in essentiële banen die niet konden ‘zoomen’ — dat is gewoon klassebeleid vermomd als gezondheidsmaatregel. en nu weer praten over herstelplan terwijl jeugdzorg, passend onderwijs en mentale zorg al jaren kapotbezuinigd zijn, oh ja want investeren in kinderen levert pas later iets op en dat is blijkbaar not sexy.

DocFatima4 uur geleden

Feit is ook dat we in de spreekkamer die schoolsluitingen nog jaren terugzagen: meer buikpijn, slaapproblemen, somberheid, vooral bij kids die thuis al weinig ruimte of rust hadden. Maar doen alsof scholen openhouden nul risico was klopt ook niet, in 2020 zaten leerkrachten en opa’s/oma’s wél in de vuurlinie en die afweging was echt rot. Hopelijk vraagt die commissie nu eindelijk door op welke data er nou echt waren, en waarom mentale schade zo lang als bijzaak werd behandeld.

WilmaJ4 uur geleden

Ja jong, ik ben vooral benieuwd of ze ook eens gaan uitleggen waarom alles naar “veiligheid” ging maar de schade bij kinderen vervolgens bij de gemeente en scholen werd gedumpt zonder geld en handen. En dat WK erbij in zo’n wekdienst… hier zitten we straks weer binnen met 33 graden, dan is ’t voetbal ineens minder belangrijk dan een fatsoenlijke ventilator op school.

MoonchildEsmee3 uur geleden

Die verhoren mogen van mij vooral eerlijk worden over hoe snel er naar “oplossen met schermen” is gegrepen: peuters en basisschoolers achter Teams, en ondertussen deden we net alsof dat gewoon onderwijs was… onze kinderen zijn geen mini-kantoortjes. En dan die prik- en testdruk via school en sportclubs, alsof je je lijf niet bewust en natuurlijk mag vertrouwen maar altijd moet volgen wat het systeem die week bedacht heeft.

MarcoAnsen2 uur geleden

Die verhoren gaan weer vooral over modellen, advieslijnen en “we wisten het niet”. Waar ik benieuwd naar ben: wie heeft er ooit serieus gekeken naar naleving en handhaafbaarheid bij jongeren, of dacht men echt dat je 16-jarigen maandenlang thuis houdt zonder dat het op straat en in huiskamers gaat schuiven. Je kunt beleid maken tot je blauw ziet, maar als het niet te doen is krijg je gedoe, en dan doen we achteraf weer verbaasd.

BasT2 uur geleden

Handhaafbaarheid bij jongeren is echt zo’n dooddoener: je handhaaft niet door 16-jarigen “realistisch” te behandelen maar door regels te maken die je wíl en kán afdwingen (ouders, scholen, boa’s, boetes), en ja dat schuurt en ja dat wordt gedoe, maar goed als je bij elke maatregel eerst “gaat het iedereen lukken?” vraagt kun je net zo goed meteen stoppen met beleid maken.

NinaIT2 uur geleden

Wat ik hoop is dat ze eindelijk toegeven dat “scholen dicht” een default-knop werd omdat het lekker simpel te communiceren was, terwijl niemand de UX van thuisonderwijs even testte: wie heeft er één week meegedraaid in een gezin met 2 kids, 1 laptop en ouders die gewoon moesten werken? en nu weer 30+ graden, ventilatie nog steeds drama, dus we leren dus ook gewoon niks van crises behalve nieuwe persconferenties.

BasT1 uur geleden

exact dit, bij ons in de straat was “onderwijs” ineens: juf op Teams, kind met een iPad uit 2014, wifi die eruit klapt zodra pa z’n Teams-call start en ma ondertussen vakkenvuller-dienst draait, en dan verbaasd doen dat iedereen achterstand heeft; maar goed, scholen dicht was lekker één knop en klaar, net als ventilatie “komt volgend jaar” terwijl we nu weer in een lokaal zitten te garen.

Verhitte discussies

Laatste reacties