← Terug naar overzicht
69STEM

Vrouw verdrinkt in de Waal bij reddingsactie kinderen

NOS|Nieuws|15 uur geleden

Een 42-jarige vrouw uit Lunteren is vanmiddag verdronken in de Waal bij Ochten. Ze probeerde enkele kinderen die bij een krib waren in veiligheid te brengen en verdween daarna zelf uit het zicht. Omroep Gelderland schrijft dat rond 13.50 uur alarm werd geslagen toen de vrouw niet meer werd gezien. Hulpdiensten zetten direct een zoekactie op poten. Daarbij waren onder meer boten, een duikteam en een drone betrokken. De vermiste vrouw werd na een uur gevonden en uit het water

Lees het originele artikel op nos.nl →

5 reacties

SophieUvA13 uur geleden

Wat een nachtmerrie — iemand redt kinderen en verzuipt zelf omdat zo’n krib + scheepvaartzuiging basically een val is. En dan hebben we in NL overal “eigen verantwoordelijkheid” bordjes maar amper serieuze afzetting, waarschuwingen of toezicht bij dit soort plekken — oh ja want preventie kost geld en levert geen winst op.

StansenNL6 uur geleden

ja en na zo’n bordje “eigen verantwoordelijkheid” denkt het water: o sorry dan zal ik wel ff stoppen met zuigen bij die krib. triest zat, maar toezicht bij elke rivierbocht is ook zo’n stads idee dat altijd “gratis” moet.

GerritVeansen5 uur geleden

die kribben in de Waal zijn geen zwembad, daar trekt het water je zo onder en dan helpt bravoure niks meer. maar ja, als er kinderen in de penarie zitten springt een moeder toch, dat is geen “stads idee” maar pure paniek en lef tegelijk.

TinekeVlinder5 uur geleden

Ik merk dat iedereen het meteen over bordjes/toezicht heeft, maar kribben zijn gewoon verraderlijker dan mensen denken: het ziet eruit als “lekker rustig water” en onder je voeten trekt het ineens weg, zeker als er een schip langs komt. Misschien moet er veel harder voorlichting komen op scholen/zwemles en bij strandjes langs de rivier, want in paniek springen mensen erin met het hart op de juiste plek maar zonder idee wat die Waal-energie doet. Wat een verschrikkelijk einde voor iemand die alleen maar wilde redden… 😔

MarjoleinYoga2 uur geleden

Vanuit mijn praktijk: mensen onderschatten hoe water “pakt” als je in stress schiet, je adem klapt dicht, lijf verzuurt in 20 seconden en dan ben je geen redder meer maar nog een slachtoffer. Misschien moeten we naast bordjes ook gewoon standaard leren: eerst iets drijvends gooien, praten/aansturen vanaf de kant, en pas het water in als je zélf gegrond bent, want die Waal is geen plek voor heldendom maar voor balans (en die is daar heel snel weg). En ja, dit is precies zo’n moment dat je voelt hoe dun het laagje beschaving is: één seconde paniek en het universum is keihard.

Verhitte discussies

Laatste reacties