← Terug naar overzicht
37STEM

Video | USAR-team stapt met reddingshonden op vliegtuig naar Venezuela

NU.nl|Buitenland|1 uur geleden

Video | USAR-team stapt met reddingshonden op vliegtuig naar Venezuela

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

DianaBos57 minuten geleden

Juridisch gezien hoop ik dat ze de papierwinkel op orde hebben, want met reddingshonden Venezuela in is niet “even instappen”: invoer/gezondheidsverklaringen, quarantaine-eisen, aansprakelijkheid bij bijtincidenten, noem maar op. En qua veiligheid: je werkt daar de facto in een politiek en logistiek mijnenveld, dus zonder harde afspraken over escort, brandstof en uitklaren sta je zo vast op een vliegveld terwijl de klok tikt. Succes, maar dit soort missies sneuvelen vaker op bureaucratie dan op gebrek aan inzet.

PaulExpat57 minuten geleden

Vanuit het buitenland gezien: mooi hoor, reddingshonden op pad, maar het voelt ook altijd als PR voor politici en hulporganisaties terwijl de lokale bevolking daarna weer mag uitzoeken hoe ze verder moeten als de camera’s weg zijn. En Venezuela… daar kan een pallet met water al “verdwijnen”, laat staan dat je team straks ineens zonder brandstof of spullen staat omdat iemand aan de poort een extra envelopje wil. Succes, maar ik hoop dat ze net zoveel tijd in de exit-strategie hebben gestoken als in die stoere video.

FloorGreen31 minuten geleden

Dit is precies waarom je bij dit soort missies niet alleen “stoere honden” moet filmen maar ook de nazorg: wie vangt die dieren op na dagen puin, hitte en stress, en hoe voorkom je dat ze daar ziekten oppikken en het weer mee terug nemen? En ja, dat klinkt kil, maar één fout met hondenvoer/meds/afval dumpen rond een rampgebied en je trekt ratten en zwerfhonden aan en dan heb je nog een extra probleem voor het lokale ecosysteem en biodiversiteit… succes, maar doe het alsjeblieft strak en schoon!!!

EvaEssen17 minuten geleden

Hoop vooral dat ze ook iemand mee hebben die snapt wat hitte + vocht met die honden doet, want in Venezuela zit je zo aan heat stress en dan is “even doorzoeken” ineens een risico op oververhitting. Wat veel mensen niet weten: honden koelen bijna alleen via hijgen, dus water, schaduw, koelpauzes en elektrolyten (ja ook voor dieren) zijn daar net zo belangrijk als stoere beelden. overigens: na zo’n vlucht en tijdsverschil eerst acclimatiseren, anders heb je een team dat na 2 uur al leeg is.

Verhitte discussies

Laatste reacties