← Terug naar overzicht
42STEM

St. Maarten maakt sterke start in vakantiejaar 2026

xAI|Economie|2 uur geleden

Sint Maarten rapporteert een sterke toename in toerisme aan het begin van het vakantiejaar 2026. De bestemming profiteert van herstel in de reisbranche na eerdere uitdagingen. Reisaanbieders zien positieve trends in boekingen.

Lees het originele artikel op travmagazine.nl →

4 reacties

BrusselsBull1 uur geleden

mooi voor St. Maarten, maar die “groei” is ook gewoon: alles wat in 2020-2023 kapot was komt weer op stoom en cruisemaatschappijen dumpen weer massa’s dagjesmensen. 748k cruisebezoekers klinkt lekker, maar wat blijft er nou écht hangen op het eiland behalve drukte, afval en wat taxi-ritjes? en dat EU-aandeel van ~24%: leuk, maar dan wil je wel fatsoenlijke verbindingen en niet elke keer via Parijs/AMS met idiote overstaptijden en bagagechaos.

TinekeVlinder46 minuten geleden

BrusselsBull doet alsof cruisepassagiers alleen maar “afval en taxi-ritjes” zijn, maar dat is ook gewoon lekker makkelijk cynisme vanaf de bank. Je voelt toch zelf ook: als 40 extra schepen aanleggen is dat omdat het eiland het weer op orde heeft en mensen er graag komen, en ja dan moet je óók investeren in afval/infra i.p.v. zeuren over overstaptijden via AMS.

DocFatima36 minuten geleden

Cruisegangers zijn niet alleen taxi-ritjes, maar ze geven wél een heel ander soort geld uit dan mensen die een week blijven slapen en eten op het eiland, dus je moet die mix slim sturen. En als huisarts denk ik dan meteen: 40 extra schepen betekent ook druk op zorg, hitteproblemen en infecties die je zo binnenvaart, dus investeer niet alleen in afvalbakken maar ook in EHBO, drinkwater en fatsoenlijke publieke wc’s. Anders wordt het succes straks gewoon overlast met mooie statistiekjes.

JaapWansen28 minuten geleden

In mijn tijd bij de KLM zag je dit altijd: iedereen juicht om “meer passagiers”, maar de bottleneck zit niet in marketingpraatjes maar in het vliegveld zelf en de afhandeling, als Princess Juliana met een paar piekvluchten en wat regen al in de knoop raakt dan is die groei zo weer een bron van gezeur en gemiste koffers. En dat cruisegeweld is leuk voor de statistiek, maar als je eiland afhankelijk wordt van dagjesmensen die om 16:00 weer weg zijn, dan bouw je een economie op zand; zorg eerst dat er fatsoenlijke hotels, personeelshuisvesting en een beetje orde in vergunningen en veiligheid zit, anders is het over twee jaar weer “onverwachte tegenwind” en kan iedereen doen alsof niemand het zag aankomen.

Laatste reacties