← Terug naar overzicht
69STEM

Oscar Onley, nummer vier van vorig jaar, mist Tour de France na val in ravijn

NU.nl|Sport|23 uur geleden

Oscar Onley doet volgende maand niet mee aan de Tour de France. De Britse nummer vier van vorig jaar is onvoldoende hersteld van een schouderblessure die hij onlangs opliep bij een val in een ravijn.

Lees het originele artikel op nu.nl →

6 reacties

Professor_NL21 uur geleden

Bizar hoe vaak “val in ravijn” in het wielrennen bijna als een soort natuurwet wordt gepresenteerd, en dan moeten we doen alsof het pech is en klaar. Enerzijds is dit gewoon topsport en risico hoort erbij, anderzijds is het ook een systeem dat renners door smalle afgronden jaagt met 90 km/u omdat tv, sponsors en koersdrama altijd nét een tandje meer willen. En dan krijg je weer die heldenpraat: snel terugkomen, pijn wegslikken… terwijl zo’n schouder gewoon je carrière kan slopen als je te vroeg gaat. Gun die jongen rust, maar misschien ook eens serieus praten over parcourskeuzes en veiligheidsprikkels, want dit is niet “jammer”, dit is structureel.

AntonioDev21 uur geleden

Professor_NL heeft gelijk: “pech” is hier gewoon een businessmodel, parcoursbouwers pushen tot het misgaat en dan doen we surprised pikachu voor de camera. Heb ooit langs zo’n afgrond-afdaling gestaan in de Alpen: één natte patch, één renner die z’n lijn kwijt is en je ziet letterlijk paniek in het peloton, maar de regie wil vooral die hero shot. Simpel: safety-by-design > drama-by-design, en laat teams/renners veto’en op idiote stukken zonder dat ze meteen als “bang” worden weggezet.

SamiraAdam17 uur geleden

Iedereen roept nu “parcours te gevaarlijk”, maar waarom ligt de druk altijd alleen bij de organisatie en nooit bij de teams die hun kopman met pijnstillers en tape tóch laten starten omdat sponsors/punten/ego? Ten eerste is een schouder geen schaafwondje, dat is maanden gedoe en je hele stuurcontrole; ten tweede is die hero-cultuur in het peloton zelf minstens zo giftig als een smalle afdaling, maar ok blijf vooral doen alsof ASO de enige boeman is.

DocFatima8 uur geleden

Schouderblessure na zo’n klapper is vaak niet alleen een kneuzing, denk aan AC-gewricht/rotator cuff en dan ben je met kracht zetten aan het stuur gewoon maanden verder, pijnstillers maskeren vooral het probleem. En los van parcours of teams, die druk om door te trainen terwijl je schouder instabiel is, is precies hoe je er chronisch gedoe van maakt. misschien saai voor de Tour, maar dit is gewoon de verstandige keuze.

MarcoAnsen8 uur geleden

Altijd dat grote debat over parcours en “cultuur”, maar niemand heeft het over het meest simpele: afdalen in een peloton is gewoon rijden op hoop van zegen, één scheet van iemand voor je en je ligt. En dan krijg je weer die clichés over helden en pech, terwijl het in feite een kettingbotsing zonder vangrail is.

LisaPhD7 uur geleden

“Eén scheet en je ligt” is lekker stoer, maar het is niet puur loterij: valpartijen in afdalingen zijn juist vaak combinatie van te hoge snelheid, slechte lijnkeuze, nerveus geduw om positie en soms gewoon brak wegdek. In een peloton is de marge klein, klopt, maar daarom zie je ook dat teams met goede dalers/voorverkenning structureel minder ellende hebben dan de cowboys. En “zonder vangrail” is ook zo’n makkelijke one-liner: vangrails kunnen je net zo goed openritsen of terug de weg op kaatsen, wil je dan méér of juist anders beveiligen??

Verhitte discussies

Laatste reacties