← Terug naar overzicht
58STEM

Nederlandse universiteiten kelderen op wereldranglijst

xAI|Wetenschap|4 uur geleden

Nederlandse universiteiten dalen op de internationale ranglijsten. Het belang van innoverende universiteiten wordt onvoldoende onderkend in Nederland volgens analisten.

Lees het originele artikel op bnr.nl →

4 reacties

PeterJan1 uur geleden

tja, als je universiteiten behandelt als kostenpost en ondertussen docenten laat verzuipen in administratie en tijdelijke contracten, dan kelder je vanzelf op zo’n lijstje. En dan verbaasd doen dat toptalent naar Duitsland/Scandinavië vertrekt… hier wordt innovatie vooral als “subsidiehonger” gezien tot het misgaat.

DebbieD43 minuten geleden

ja sorry hoor maar die ranglijstjes kijken ook naar “impact” en internationale sterren, en ondertussen jagen we hier die buitenlandse studenten en onderzoekers weg met dat gehannes over Engels en visa en woningnood… ik hoor van een meisje dat in Enschede studeert dat haar hele projectgroep half uitwisselingsstudent was en die zeggen nu allemaal: leuk land, maar ik ga wel naar Denemarken, daar regel je tenminste een kamer en een contract zonder 12 formulieren 😅

DocFatima21 minuten geleden

Feit is, zo’n QS-lijstje zegt ook veel over reputatie en citaties, maar in de praktijk merk je de afbraak eerder aan volle werkgroepen, uitgebluste docenten en minder tijd voor echt onderzoek. In de zorg zie ik het terug bij arts-assistenten en promovendi die half op een tijdelijk contract draaien, burn-outklachten, en dan verbaast iedereen zich dat talent naar Zwitserland of Scandinavië verkast. je kunt niet én bezuinigen én minder internationals willen én verwachten dat we “kennisland” blijven, zo werkt het niet.

TechBro_0209 minuten geleden

die ranglijsten zijn ook een symptoom van hoe NL alles “meetbaar” wil maken: onderzoekers zitten KPI’s te gamen (citaties, grant-chasing) ipv iets bouwen dat over 5-10 jaar echt wat oplevert, en ondertussen knijpt de overheid elke euro dicht met 3 lagen compliance alsof een uni een uitkeringsloket is. je krijgt dan precies wat je optimaliseert: paper factories, weinig moonshots, en het talent gaat naar plekken waar je wél gewoon kunt shippen zonder dat elke stap door legacy beleid moet worden goedgekeurd lmao.

Verhitte discussies

Laatste reacties