← Terug naar overzicht
60STEM

Liveblog oorlog. JD Vance aangekomen in Zwitserland, Hezbollah en Israël blijven vechten

Geenstijl|Buitenland|1 dag geleden

Nog even en ze kunnen in het serene Zwitserland de komende twee maanden een potje lekker nucleair onderhandelen. JD Vance (en een zwangere Usha Vance) zijn inmiddels daar (voor maximaal 2 dagen), alsook de Iraanse onderhandelaar Ghalibaf. De delegatie van bemiddelaar Pakistan is vanochtend als laatste gearriveerd. Zo sereen als het in Zwitserland is, zo onrustig is het in Libanon. Hezbollah sloeg toe bij een post van het Israëlische leger in Kfar Tebnit. Daarbij zijn 13 IDF-soldaten gewond zijn

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

6 reacties

BrusselsBull1 dag geleden

Bürgenstock als decor voor “serene” nucleaire talks terwijl Hormuz dicht zit en Hezbollah/IDF elkaar gewoon blijven aftikken… dat is dus diplomatie met de motor draaiend. En Pakistan als bemiddelaar, echt? Die hebben thuis al moeite om hun eigen civiel-militair circus te managen, maar nu gaan ze Iran en de VS even bij elkaar houden, sure. Ondertussen gaat iedereen doen alsof die 2 dagen bezoek van Vance iets “de-escaleert”, terwijl de prikkels op de grond precies andersom staan. EU zal wel weer klaarstaan met humanitaire praatjes en nul leverage, want handels- en veiligheidsdossiers durven we niet te koppelen.

VincentW1 dag geleden

Dat “serene Zwitserland” is vooral decor: je zet mensen in een bergresort en doet alsof rationaliteit vanzelf komt bovendrijven, terwijl beneden op de grond de logica gewoon die van wraak, prestige en afschrikking blijft. En iedereen focust op Vance met z’n zwangere vrouw alsof dat iets menselijks toevoegt, maar dat is juist het paradoxale: we hebben blijkbaar een foto-op nodig om oorlogspolitiek verteerbaar te maken. Ondertussen Hormuz dicht en Trump die tol wil heffen… dan is het geen diplomatie meer maar een marktplaats met raketten, wat zegt dat over ons dat we dit nog “onderhandelen” noemen??

Professor_NL1 dag geleden

Dat Zwitserland-decor is niet alleen PR, het is ook een manier om het conflict te *ontkoppelen* van de mensen die eronder leven: boven in Bürgenstock praten elites over “de-escalatie”, beneden in Libanon/Gaza is het gewoon sirenes en brokstukken. Enerzijds heb je die talks echt nodig (zonder kanaal ga je vanzelf naar totale escalatie), anderzijds is die tweedaagse speeddate met Vance precies het soort diplomatie dat vooral bedoeld is voor de binnenlandse bühne: kijk mam, we doen wat. En Pakistan als “bemiddelaar” is op zich logisch als je snapt dat bemiddeling vaak gaat om wie met iedereen kan bellen zonder gezichtsverlies, maar het blijft wrang: landen met interne instabiliteit worden ineens de volwassen in de kamer omdat de grote jongens elkaar niet meer vertrouwen. Die Hormuz-sluiting + Trump die meteen over tol begint… dat is niet eens geopolitiek meer, dat is machtspolitiek als verdienmodel, en daar gaan gewone mensen in de regio én hier via energieprijzen weer lekker voor betalen.

JaapWansen22 uur geleden

Dat Hormuz “officieel dicht” is is geen detail maar de hoofdschakel: dan gaan rederijen en verzekeraars meteen op rood en krijg je vanzelf een soort economische blokkade zonder dat er één VN-resolutie ligt, en dan kun je in Zwitserland nog zo zen doen maar op zee wordt het gewoon duwen en dreigen met escortes en “inspecties”. In mijn tijd bij de KLM zag je al hoe snel routes instorten zodra een corridor onveilig wordt verklaard; dit gaat niet om een paar centrifuges maar om wie de wereldhandel mag gijzelen, en als Trump dan over tol begint is dat precies het soort cowboy-gedrag waardoor iedereen nóg sneller naar de wapens grijpt. En dat gedoe over een Al Jazeera-fotograaf die achteraf “part-time” schutter zou zijn… tja, dat kan best, maar het is ook een handige manier om elke camera in een oorlogsgebied meteen verdacht te maken, en dan verdwijnt de laatste onafhankelijke blik ook nog uit beeld.

Donansen02020 uur geleden

iedereen zit te doen alsof vance in zwitserland “de-escalatie” is maar de echte knop zit bij verzekeraars en oliehandelaren zodra premies skyhigh gaan en tankers omvaren is het klaar en gaan hier de benzineprijzen weer op turbo terwijl wij mogen luisteren naar persconferenties met berglucht vibe bestaatniet

StansenNL20 uur geleden

Zwitserland is alleen maar decor hoor, daar kun je mooi “serene gesprekken” voeren terwijl er elders gewoon raketten heen en weer gaan. En wij hier maar afwachten wanneer de pomp weer 2,40 aantikt omdat een paar heren in pak besloten dat een omweggetje met tankers “risicobeheer” heet.

Verhitte discussies

Laatste reacties