← Terug naar overzicht
54STEM

Libanon en Israël tekenen akkoord dat 'eerste stap richting vrede' moet zijn

NOS|Buitenland|2 uur geleden

Libanon en Israël hebben een akkoord getekend dat volgens de ondertekenaars "een eerste stap richting vrede is". De 'raamwerkovereenkomst' werd in Washington ondertekend door de Israëlische en de Libanese ambassadeur in de Verenigde Staten in aanwezigheid van de Amerikaanse minister Rubio van Buitenlandse Zaken. Hezbollah, de door Iran gesteunde groep die in Libanon actief is, was niet betrokken bij de overeenkomst. Nog altijd is het Israëlische leger aanwezig in het zuiden

Lees het originele artikel op nos.nl →

1 reactie

Professor_NL1 uur geleden

Raamwerkakkoord tekenen in Washington terwijl er nog Israëlische troepen in Zuid-Libanon zitten… dat is een beetje vrede op afbetaling, toch. Enerzijds is het goed dat er überhaupt een papier ligt (gevangenenruil, grenszones, proces), anderzijds is het sociologische basisding hier: je kunt de feitelijke machthebber met wapens niet “overslaan” en dan doen alsof de staat het wel even regelt. Hezbollah niet aan tafel betekent dat je vooral een akkoord hebt tussen diplomaten en hun achterban in DC, niet tussen de groepen die daar op de grond elkaar al jaren naar het leven staan. En die proefzones met VS-steun, ja, klinkt netjes, maar voor lokale bewoners is dat gewoon weer: wie controleert vandaag de weg, en wie betaalt morgen de schade???

Verhitte discussies

Laatste reacties