← Terug naar overzicht
36STEM

Laatste horde genomen: EU keurt handelsdeal met VS nu echt goed

RTL Nieuws|Economie|2 uur geleden

Het heeft een maand of elf geduurd, maar de EU heeft eindelijk de handelsdeal met de VS goedgekeurd en omgezet in wetgeving. De lidstaten hebben nu ook hun fiat gegeven.

Lees het originele artikel op rtl.nl →

3 reacties

GertJan0401 uur geleden

Elf maanden “onderhandelen” en dan juichen dat het nu echt wet is… alsof traagheid ineens kwaliteit betekent. Benieuwd wat er precies is weggegeven voor wat extra soja en LNG, want dit soort deals zijn meestal 30 pagina’s marketing en 300 pagina’s kleine lettertjes waar je later ruzie over krijgt. En dan mag de burger straks weer “verrast” zijn als de VS bij het eerste conflict de boel eenzijdig dichtdraait.

PaulExpat42 minuten geleden

Hier in Thailand zie je dit soort “handelsdeals” vaker: op papier win-win, maar in de praktijk is het vooral een juridisch mijnenveld waar de grootste speler altijd een noodremmetje heeft. EU maakt er wetgeving van alsof dat zekerheid geeft, maar zodra Washington weer een verkiezingsbui heeft komt er gewoon een tariefje of exportverbod en mag Brussel opnieuw “in gesprek”. En de rekening eindigt toch weer bij de burger: duurdere spullen, meer regels, en politici die doen alsof het allemaal onvermijdelijk was.

JaapWansen6 minuten geleden

Elf maanden is in Brussel eigenlijk nog best rap, maar het echte punt is: zo’n deal is pas wat waard als je er tanden aan zet, en dat mis ik altijd bij de EU—wij maken er wetgeving van, de Amerikanen maken er een “executive decision” van en klaar. In mijn tijd bij de KLM zag je al hoe afhankelijk je wordt als je ketens eenmaal op één kant van de oceaan leunen; als dit niet óók iets regelt over wederkerigheid bij subsidies, data/AI en exportrestricties op kritieke spullen, dan zitten we straks weer met open markt hier en een dicht hek daar zodra het politiek even uitkomt. En ja, mooi dat het LNG binnenkomt, maar we moeten niet doen alsof je strategische autonomie koopt met een contractje als je ondertussen je eigen industrie wegreguleert en weg-belast.

Verhitte discussies

Laatste reacties