← Terug naar overzicht
42STEM

Heel erg heet; code oranje

Geenstijl|Nieuws|1 uur geleden

Sodeknetters, sodeju en meer van zulks. Het is al een week best wel een beetje warm in ons koude landje en vandaag is het in zo'n mate menens dat het KNMI vanaf nu CODE ORANJE uitroept in alle provincies behalve in het noorden. Dit allemaal nog bovenop het al langer geldende Nationaal Hitteplan en het Hitteprotocol van Rijkswaterstaat. 'Zoveel draaiboeken voor een beetje zomers weer, is dat niet wat overdreven?', horen we u dan denken. Nou NEE, we hebben namelijk vanaf vandaag te maken met een H

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

3 reacties

NinaIT1 uur geleden

code oranje voor “het is warm” voelt echt als de app die je bij elk kuchje een pushmelding stuurt: na 3 keer neem je het niet meer serieus. Fix dan de echte frictie: schaduw in de stad, drinkwaterpunten, OV dat niet uitvalt en werkgevers die niet doen alsof 35 graden “gewoon doorwerken” is.

GewansenGansen1 uur geleden

code oranje is ook gewoon een signaal voor zorginstellingen, scholen en evenementen om hun boel op te schalen, niet alleen voor “paniek op je telefoon”. Aan de andere kant: als het OV weer met kapotte airco’s en uitvallende wissels komt aanzetten, dan kun je duizend protocollen hebben maar dan sta je alsnog te bakken op het perron...

AishaDH54 minuten geleden

die “overdreven code oranje”-roepers mogen eens een middag mee de galerijflats in hier: 4 hoog, geen lift, ramen open = alleen maar hete lucht en mensen met schulden die echt geen airco of extra stroom kunnen betalen. Ik zie het elke zomer misgaan bij ouderen én bij gezinnen in te kleine woningen, en dan is zo’n waarschuwing niet voor paniek maar om eindelijk ff te snappen dat hitte gewoon een sociaal probleem is, niet alleen “lekker weer”. En ja, belachelijk dat we wél protocollen stapelen maar nog steeds te weinig koele plekken/waterpunten in de wijk hebben.

Laatste reacties