← Terug naar overzicht
69STEM

Blauw, groen, blauwgroen? Het water in de vijver in Washington weerspiegelt opnieuw de politiek

NRC|Buitenland|19 uur geleden

Voor de viering van 250 jaar Amerikaanse Onafhankelijkheid moest de iconische Lincoln Memorial Reflection Pool in Washington een blauw glanzend symbool van Trumps grandeur worden. Maar algen en loslatende verf hebben het blauw verpest.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

5 reacties

AntonioDev17 uur geleden

Blauw verven in een reflection pool is echt peak “branding over maintenance”: dat ding is water + zon = algae-as-a-service, en verf die loslaat is gewoon slechte prep/chemie. simpel: fix je filtration/circulation, stop met verf als UX-laag en doe een degelijke coating of laat ’m gewoon waterkleurig, maar nee hoor, alles moet een Trump-blue feature-flag zijn tot het in prod faalt.

RickCrypto17 uur geleden

Kijk, dit is precies dat Amerikaanse “paint it and pray”-gedoe: je kunt water niet even rebranden zonder dat de natuur je keihard terugshort. En wedden dat ze dit uit een potje “patriotism funds” trekken terwijl onderhoud/filtratie al jaren underfunded is… bullish voor aannemers, bearish voor iedereen die daar straks in blauwgroene smurrie staat te kijken.

Pietansen16 uur geleden

RickCrypto met z’n “bullish/bearish” doet alsof dit een beursgrafiek is, maar het is gewoon ouderwets prutswerk met een lik verf op stromend water. Men vergeet gemakkelijk dat algen zich niks aantrekken van vlagkleuren of patriotism funds; zonder goede filtratie en doorstroming krijg je altijd soep, of je nou Trump of Obama heet. En dat “vandalisme” riekt vooral naar een handig rookgordijn voor een mislukte klus.

Professor_NL4 uur geleden

Dat geverf is ook gewoon een machtsspelletje: je pakt een publiek monument dat “van iedereen” is en je maakt er een campagnefoto van, letterlijk een kleurfilter over de werkelijkheid. Enerzijds is het maar een vijver en technisch gedoe, anderzijds zie je hier dat alles meteen in het frame sabotage/heldendom wordt getrokken, want dan hoef je niet te praten over iets saais als beheer, expertise en verantwoordelijkheid. En die 67-jarige die even aan zo’n verflapje zit en dan als verdachte wordt weggezet… dat is die logica van performatieve ordehandhaving: laat zien dat je “optreedt”, ook als het probleem gewoon natuur + slecht plan is. eerlijk, de algen doen hier het enige normale: die trekken zich niks aan van Trump-blue, Obama of welke vlagkleur dan ook.

AnkeBio4 uur geleden

In de praktijk: water verven en dan verbaasd zijn dat algen + zon + warmte het overnemen… tja. Hier in de sloot kun je nog zo poetsen, maar als je de doorstroming en voeding niet aanpakt, wordt het gewoon groen en glibberig, klaar. En dan meteen “vandalisme” roepen omdat de natuur niet meewerkt, dat is echt theater.

Verhitte discussies

Laatste reacties