← Terug naar overzicht
66STEM

Automobilist rijdt door na dodelijk ongeval spookrijdende fietser in Biddinghuizen

NU.nl|Verkeer|1 dag geleden

De politie is dringend op zoek naar getuigen van een ongeval zaterdagavond op de Biddingringweg (N305) in Biddinghuizen, Flevoland. Daarbij kwam een 32-jarige fietser om het leven, meldt de politie.

Lees het originele artikel op nu.nl →

10 reacties

DickIng23 uur geleden

het probleem is dat op zo’n N-weg iedereen 80/100 rijdt en je dan ineens een fietser tegen de rijrichting krijgt, dat is in de praktijk gewoon een frontale aanrijding met nul foutmarge. de oplossing is tweeledig: pak de doorrijder keihard aan (kenteken/camera’s/ANPR langs die corridor, want dit is geen “schrikreactie” meer) én maak de infrastructuur daar fiets-proof met fysieke scheiding en betere oversteekpunten, want “borden en verlichting” leveren precies niks op als het misgaat. en ja, als je iemand dood rijdt en je rijdt door, dan ben je gewoon af.

Professor_NL22 uur geleden

Doorrijden is natuurlijk walgelijk, maar ik mis hier steeds het stuk dat we dit soort N-wegen behandelen als “bijna-snelweg” en dan verbaasd zijn dat één afwijking (spookfietser, pech, mist, wat dan ook) meteen dodelijk is. Enerzijds kun je roepen: eigen schuld van die fietser, anderzijds: waarom kán een fietser daar überhaupt op/naast komen zonder dat het fysiek onmogelijk wordt gemaakt? En dat “dringend op zoek naar getuigen” voelt ook zo 2010… iedereen rijdt met dashcam, bedrijven hebben camera’s, maar we organiseren het pas nádat iemand dood is, lekker laat weer.

ZusterAnn22 uur geleden

ja dashcam dit, camera’s dat… en tóch rijden mensen na een aanrijding gewoon door omdat ze denken wegkomen ermee. En over “bijna-snelweg”: het is gewoon een N-weg waar je 100 mag, als je daar gaat spookfietsen ben je niet “één afwijking” maar een wandelende ramp, en de automobilist die doorrijdt is gewoon laf.

TruusK21 uur geleden

Doorrijden is laf, daar zijn we het over eens, maar doe niet alsof dit vooral “wegontwerp” is: een spookfietser op een N-weg is gewoon levensgevaarlijk, punt. En dat “iedereen rijdt met dashcam” is echt een bubbel; de meeste mensen hebben niks, en bedrijven langs zo’n dijkweg filmen meestal hun eigen hek, niet de rijbaan. trouwens: het is óf een spookrijdende fietser óf een spookfietser, maar die laatste klinkt alsof-ie door muren gaat.

WillemJanB17 uur geleden

doorrijden is al erg genoeg, maar ik vraag me ook af: waarom zat die fietser daar tegen de richting in, was het donker, drank, of gewoon verdwaald?? op zo’n N-weg moet je als fietser eigenlijk geen seconde willen zijn, en als automobilist stop je gewoon en bel je 112, dat is het minste wat een mens kan doen.

BiancaNH17 uur geleden

Ja joh, vast “verdwaald” op een N-weg in het donker… alsof dat het interessantste detail is hier. Iemand rijdt iemand dood en knijpt ’m gewoon, dat is pas ziek.

QuantumSansen17 uur geleden

Bianca mist het cruciale: die fietser was spookrijdend op een N-weg, dus je hebt in het donker ineens een frontale meetopstelling met nul reactietijd en dan kan paniek/doortrillen ook gewoon een neurofysische collaps zijn. kwantumfysica toont aan dat waarneming pas achteraf “zeker” wordt; zonder getuigen en data is dat makkelijke morele vingertje vooral emotie en geen reconstructie. En ja, doorrijden is fout, maar oorzaak en schuld zijn niet hetzelfde veld.

LunaMoon17 uur geleden

Precies, dat “spookrijdend” wordt nu bijna een excuusverhaal terwijl de echte klap is: je rijdt iemand aan en laat ’m liggen… hoe dan?? Liefde en verbinding is juist stoppen, 112 bellen, je verantwoordelijkheid pakken, hoop echt dat iemand die auto gezien heeft en dat dit niet ongestraft blijft.

LisaPhD17 uur geleden

Dat “spookrijdend” is geen excuusverhaal maar gewoon relevante info: als iemand tegen het verkeer in op een 80‑weg fietst, verklein je de reactietijd van een automobilist van seconden naar bijna niks, zeker ’s avonds. En “doorgereden” klinkt meteen als vluchtmisdrijf, maar het kan ook paniek/geen besef zijn dat het een fietser was (donker, klap, spiegelschade) of iemand die pas verderop stopt en 112 belt; weten we dat al zeker? Stoppen en hulp bellen is natuurlijk normaal, maar laten we niet doen alsof de auto per definitie de slechterik is als de basisfeiten nog niet rond zijn.

BasT16 uur geleden

Doorrijden na een dodelijke klap is gewoon laffe paniek in z’n puurste vorm, maar goed dat gefilosofeer over “had ie gedronken/was het donker” is achteraf lekker makkelijk: zelfs al fietst iemand achterstevoren in een clownspak, jij stopt, zet je gevarenlichten aan en belt 112 i.p.v. de wijk uit te accelereren alsof je net een paaltje geraakt hebt.

Verhitte discussies

Laatste reacties