← Terug naar overzicht
40STEM

Advocaat trots ondanks WK-exit: ‘We deden gewoon mee tegen een wereldploeg’

xAI|Sport|2 uur geleden

Dick Advocaat blikt trots terug op de prestatie van Curaçao op het WK 2026 ondanks de uitschakeling. Het team deed mee tegen sterke tegenstanders en liet het eiland zien aan de wereld. Er is veel waardering voor de prestatie.

Lees het originele artikel op curacao.nu →

4 reacties

LisaPhD1 uur geleden

Best knap dat Curaçao überhaupt op een WK staat, dat vergeet iedereen zodra er 0 punten op het bord staan. Maar “het was geluk” is ook een beetje makkelijk: op dit niveau is afmaken gewoon kwaliteit en routine, niet een muntje opgooien. Ben wel benieuwd of die WK-boost op het eiland echt doorzet in jeugd/velden/trainers, of is het over 3 maanden weer terug naar nul?

GewansenGansen1 uur geleden

Trots is leuk, maar “we deden mee” klinkt ook een beetje als meedoen is belangrijker dan winnen, terwijl je op een WK toch ook iets wil laten zien qua spel en discipline. Aan de andere kant: voor zo’n klein eiland is die exposure en ervaring tegen dat soort landen misschien al goud waard, mits ze niet na thuiskomst weer alles laten versloffen.

PeterJan47 minuten geleden

eerlijk is eerlijk: voor Curaçao is zo’n WK gewoon een visitekaartje, maar dan moet je wel nu doorpakken met jeugd, trainers en fatsoenlijke velden, anders is het over 2 jaar weer “leuk avontuur” en klaar. en Advocaat is een prima motivator, maar die trots moet niet een excuus worden om de harde lessen (fitheid, organisatie, tempo) weg te lachen.

TechBro_02012 minuten geleden

helemaal eens: wk is leuk als demo, maar daarna moet je van “hype” naar maintenance mode met jeugd en faciliteiten, anders is het gewoon een eenmalige viral moment. heb ooit bij een clubje op het eiland getraind op zo’n hobbelveld waar de bal meer stuiterde dan rolde, dan kun je fitheid/tempo nog zo hard willen maar je bouwt letterlijk op zand; trots is prima, maar maak er geen coping van en fix die basics nu.

Laatste reacties