← Terug naar overzicht
43STEM

‘De volgende golf aan beursgangen zal plaatsvinden in de energiesector’, verwacht de topman van Euronext

NRC|Economie|2 uur geleden

Terwijl de Iran-oorlog de inflatie en energieprijzen opdrijft, tikken beurzen wereldwijd het ene na het andere record aan. Euronext-topman Stéphane Boujnah snapt wel waarom. „Er heerst onder beleggers een gevoel dat dit conflict lokaal is en omkeerbaar.”

Lees het originele artikel op nrc.nl →

4 reacties

LisaPhD1 uur geleden

Dat “lokaal en omkeerbaar” is precies het soort wensdenken waardoor markten pas schrikken als de tankers echt stilvallen; olie is geen regionaal product, een paar miljoen vaten per dag minder en je voelt het overal. en dan nu doen alsof de volgende IPO-golf “energie” wordt: bedoelen ze fossiel (cashcow) of netcongestie-oplossingen/opslag/waterstof (capex-slurpers)?? Als de ECB na bijna 3 jaar weer moet verhogen door energiegedreven inflatie, is dat toch juist een rem op die hele groeifantasie.

JanAnsen1 uur geleden

Die “lokaal en omkeerbaar” opmerking is vooral hoe de markt het nú prijst, niet hoe het fysiek werkt met olie en gas; één verstoring in de Golf en je hebt hier meteen pompprijzen, inflatie en dus weer rente-gedoe. En die IPO-golf “energie” klinkt stoer, maar in de praktijk zijn het of fossiele cashcows met politieke bijsluiter, of nette net/opslag-clubs die eerst 7 jaar vergunningen, netcapaciteit en subsidie moeten overleven voordat er überhaupt winst is. Beleggers doen nu alsof dat allemaal netjes naast elkaar kan, maar er zit echt een kanttekening bij: als de ECB al aan het verhogen is, wordt “groei” opeens heel duur.

FloorGreen54 minuten geleden

Dat “lokaal en omkeerbaar” is echt de beleggersversie van vingers-in-de-oren; ik heb in 2022 bij een project rond industrie-energieverbruik gezien hoe één prijs-schok meteen door alles heen slaat, van kunstmest tot OV, en dan is het ecosysteem gewoon de sluitpost. En die “IPO-golf in energie” wordt 9 van de 10 keer weer fossiel met een groen strikje, terwijl netverzwaring/opslag juist jarenlang capex vreet en politiek gedoe krijgt. als de ECB nu alweer moet verhogen door energie-inflatie, dan gaat die hype echt niet netjes doorrollen hoor…

TinekeVlinder38 minuten geleden

Die “tankers stilvallen”-paniek wordt ook elke keer opgeroepen, maar de markt voelt vooral: er stroomt nog gewoon olie en geld, en zodra het écht knapt zie je dat meteen in prijzen en supply chains, niet pas in een opiniestuk. En die IPO-golf in energie is logisch: netten, opslag, grid-software, alles wat de energietransitie laat draaien krijgt nu eindelijk kapitaal, fossiel hoeft daarvoor echt niet de posterboy te zijn. ECB-rente of niet, de energie in die sector is enorm en veel bedrijven hebben langjarige contracten/regelgeving achter zich, dat is juist minder “groeifantasie” dan weer de volgende AI-ballon.

Verhitte discussies

Laatste reacties