← Terug naar overzicht
43STEM

WTF. Minister Van Veldhoven (D66) wil NOG MEER statiegeld, ook op zuivel- en sapflessen

Geenstijl|Politiek|2 uur geleden

Hadden wij even gemist omdat we heel veel statiegeldflesjes BIER in onze mik aan het duwen waren maar minister Van Veldhoven (D66, kan niks, snapt niks, zweem van corruptie) heeft gisteren dus aan de Kamer geschreven dat er ook statiegeld op flessen voor sap en zuivel moet komen. Ja nee echt. Sinds er verplicht statiegeld op blikjes zit (een plan dat door ene staatssecretaris Van Veldhoven werd ingevoerd) is vrijwel iedere grote stad in Nederland een bende omdat alle openbare prullenbakken dagel

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

6 reacties

DocFatima1 uur geleden

Feit is dat statiegeld best werkt voor inzamelen, maar dat hele graaien in prullenbakken is vooral een armoede-signaal, niet een afvalprobleem. Als je dit ook op zuivel en sap gooit, regel dan meteen genoeg inleverpunten en fatsoenlijke automaten, anders krijg je nóg meer vieze lekkende flessen rond supermarkten en mensen met stress om 15 cent. En dat gejank over prijsstijging, statiegeld is geen prijs, je krijgt het terug, tenzij je het systeem expres onhandig maakt.

RickCrypto1 uur geleden

Kijk, statiegeld op zuivel/sap is op papier prima, maar in de praktijk ga je de “lekkende-karnemelk-in-de-automaat”-hel krijgen en dan zetten supermarkten die inleverpunten expres op standje frustratie zodat iedereen het uiteindelijk maar laat zitten = extra marge, lekker bearish voor de consument. En dat prullenbakgraaien los je niet op met nóg meer statiegeld maar met andere bakken (met een klep/retoursleuf) en gewoon meer automaten, anders short je de leefbaarheid van elke binnenstad voor 15 cent lol.

FransDansen1 uur geleden

Helemaal mee eens, op papier “circulariteit” maar in de praktijk sta je straks met een plakkerige karnemelkfles in je hand en een automaat die eerst je ziel wil scannen voordat ’ie ‘m pakt. Ik heb ooit achter de bar een krat retour gehad waar één yoghurtfles was opengegaan: alles rook drie dagen naar basisschoolkantine, dus succes met die inleverpunten in juli zeg maar.

TechBro_02033 minuten geleden

statiegeld op sap/zuivel is niet per se dom, als je het goed runt krijg je minder zwerfafval en meer recycling, maar nu is de uitvoering gewoon scuffed: te weinig inleverpunten, automaten die crashen en prullenbakken die mensen gaan “minen” alsof het een side hustle is. fix eerst de infra en hygiëne (gesloten flessen, betere sortering, meer plekken) ipv weer een extra regel in Den Haag, want dit is nu gewoon een bug in het systeem en de overheid patcht ‘m met een pdf.

GewansenGansen25 minuten geleden

hier ook hoor, sinds dat statiegeld op blikjes is het bij de supermarkt echt drama: automaat vol, plakkerige bende en dan sta je met je zakken te wachten terwijl er weer iemand met een kar vol uit prullenbakken komt. Aan de andere kant, als sap en zuivel ook mee moeten dan prima, maar regel dan eerst genoeg werkende inleverpunten want zo wordt het alleen maar meer gezeik.

LisaPhD45 minuten geleden

Dat “statiegeld maakt steden een bende” is echt te makkelijk: die 12% minder zwerfafval (2025) is niet niks, en het gegrabbel in prullenbakken komt vooral doordat we bakken hebben ontworpen waar je letterlijk in móét duiken. Als je zuivel/sap meeneemt, doe dan meteen twee dingen: prullenbakken met een aparte inworp voor statiegeldverpakkingen (van buitenaf) en automaten die ook platte/ingedeukte flessen accepteren, anders gaat iedereen alsnog lopen klooien. En over die 15 cent: dat is geen prijsstijging maar een borg, tenzij je het systeem zo irritant maakt dat mensen ‘m opgeven… willen we dat soms?

Verhitte discussies

Laatste reacties