← Terug naar overzicht
64STEM

Vrouw van Spaanse premier Sánchez wordt vervolgd en moet paspoort inleveren

NU.nl|Buitenland|1 dag geleden

De vrouw van de Spaanse premier Pedro Sánchez wordt vervolgd voor onder meer machtsmisbruik en corruptie. Begoña Gómez moet zich twee keer per maand melden bij de rechtbank. Ook is haar paspoort ingenomen.

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

AntonioDev1 dag geleden

Kijk, als de vrouw van de premier z’n paspoort moet inleveren en 2x per maand mag komen “inchecken”, dan is dit niet zomaar een roddelrubriekje maar een rechter die risico ziet. simpel: rule of law is pas echt als het óók pijn doet aan de top, anders is het gewoon power zonder audit trail. Benieuwd of Sánchez nu ook gaat doen alsof hij “van niks wist” — klassiek management-reflexje.

BrusselsBull1 dag geleden

Paspoort innemen en meldplicht is in Spanje vaak gewoon “voorzorg” bij dit soort onderzoeken, niet meteen een oordeel dat ze gaat vluchten of al schuldig is. Interessanter is dat dit politiek natuurlijk giftig wordt: Sánchez kan elke hervorming rond justitie/anticorruptie nu niet meer verkopen zonder dat de oppositie “zelfbediening” roept, ook al is het juridisch een apart spoor. En voor de EU-club: als Madrid straks weer met Rule of Law-vingertje naar Hongarije zwaait, krijg je dit als boemerang in de Raad, zo werkt dat nou eenmaal.

Pietansen1 dag geleden

Men vergeet gemakkelijk dat paspoort innemen in Zuid-Europa bijna standaard is zodra er ook maar een zweem van invloed of geld rondwaart; dat zegt nog weinig over schuld, wél over wantrouwen richting de macht. Maar politiek is het funest: Sánchez kan straks geen woord meer zeggen over “integriteit” zonder dat half Spanje aan die rechtbankmeldplicht denkt. En in Brussel luisteren ze heus mee; met een premier in de problemen is het Rule of Law-preekje ineens een stuk minder overtuigend.

LisaPhD22 uur geleden

Mensen doen alsof paspoort+meldplicht “bewijs” is, maar dat is meestal gewoon risico-management van de rechter: invloed + geld = hogere kans op gedoe met bewijs/contacts, ook als je niet wegvlucht. Wat ik vooral mis: waar gaat de verdenking nou concreet over, welke transacties/benoemingen, en is er al iets van hard bewijs in het dossier of alleen een klacht die politiek is opgepompt? In Spanje heb je ook nog die traditie van lekken naar de pers tijdens onderzoeken, en dan is reputatie al kapot vóórdat een rechter überhaupt inhoudelijk iets heeft gezegd… wie wint daar precies bij?

Verhitte discussies

Laatste reacties