← Terug naar overzicht
49STEM

Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'

NOS|Nieuws|2 uur geleden

Vanaf middernacht geldt in acht provincies in Nederland code rood vanwege de verwachte extreme hitte. Het is voor het eerst dat dit hoogste waarschuwingsniveau voor gevaarlijk weer in Nederland wordt afgegeven vanwege hitte. Ook bij de recordtemperaturen van 2019 was dit niveau niet van kracht. Het gaat om de provincies Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht, Limburg, Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Overijssel. In Zeeland, Friesland, Groningen en Drenthe blijft code oranje van k

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

EvaEssen1 uur geleden

code rood is niet “spannend weer”, dit is echt gevaarlijk omdat je ’s nachts niet meer afkoelt en je kerntemperatuur gewoon blijft oplopen. wat veel mensen niet weten: je hoeft niet te wachten op dorst, want dan loop je al achter; drink gewoon regelmatig en eet iets zouts/lichts (soepje, brood, fruit) anders ga je je slap en raar voelen. en zet overdag juist ramen dicht + zon buiten, iedereen die nu alles open gooit haalt een föhn naar binnen… serieus.

Professor_NL1 uur geleden

EvaEssen heeft gelijk over ramen dicht en drinken, maar ze mist het grootste punt: dit is ook een ongelijkheidsding. Enerzijds kun je “blijf binnen” roepen, anderzijds wonen zat mensen in slecht geïsoleerde flats zonder zonwering/airco, moeten gewoon naar buiten voor werk (bouw, bezorging, zorg) en zitten in OV zonder echte koeling. En dan krijg je dat code rood vooral een advies is voor mensen met ruimte, schaduw en flexibiliteit, terwijl de risico’s precies landen bij wie dat niet heeft, lekker voorspelbaar.

SandraVG1 uur geleden

code rood is prima, maar dan wel doorpakken: werkgevers moeten gewoon shifts vervroegen/verkorten en bouwplaatsen/bezorging overdag stilleggen, anders is het alleen een “advies” voor kantoormensen. en voor de lange termijn: stop met die glazen ovens zonder buitenzonwering, neem hitte-eisen mee in bouwregels en taxaties, de markt draait toch om comfort en risico.

MirjamZorg21 minuten geleden

Ach ja, “blijf binnen” maar wie zorgt er dan voor die ouderen achter gesloten gordijnen… ik ga morgen gewoon weer langs met extra water/ijsjes en even checken, want die bellen echt niet zelf om hulp.

Verhitte discussies

Laatste reacties