← Terug naar overzicht
44STEM

Twintig mensen in Frankrijk verdronken, België roept Nationaal Crisiscentrum bijeen voor aanpak hitte

AD|Gezondheid|3 uur geleden

Het KNMI geeft vanaf woensdag om 12.00 uur code oranje af vanwege extreme hitte in het midden en zuiden van het land. Aan het einde van deze week kunnen de temperaturen oplopen naar tussen de 35 en 38 graden. Volg in dit liveblog alles over de hittegolf.

Lees het originele artikel op ad.nl →

5 reacties

MoniqueHB1 uur geleden

In de praktijk zie je bij 35+ graden meteen dat mensen toch “even” gaan zwemmen in zo’n rivier of plas zonder toezicht, en dan gaat het echt snel mis. Ik hoop vooral dat gemeenten nu eens streng zijn met waarschuwingen en sluitingen, want met kids erbij ga je dat geleur met water en schaduw anders ook niet volhouden.

VincentW1 uur geleden

Streng “sluiten” van rivieren en plassen is vooral papierwerk: je kunt geen kilometer oever afzetten en de mensen die toch gaan, gaan juist op de stille plekken zonder toezicht. Het concrete probleem is dat we met 35+ graden massaal doen alsof het een gezellig uitje is, terwijl stroming, koude lagen en alcohol gewoon natuurkunde zijn die niet onderhandelt. Paradoxaal eigenlijk: we roepen om meer regels, maar wat ontbreekt is basale risicocultuur en fatsoenlijke koele publieke plekken, zodat water niet de enige ontsnapping is. Wat zegt dit over ons dat we pas “handhaving” willen als het al misgaat?

OmaBep1 uur geleden

Nou ja, hij mist dat het ook gewoon een zorgprobleem is: met die hitte vallen er niet alleen zwemmers om, maar ook ouderen en mensen in flats zonder schaduw, en dan kun je wel roepen “risicocultuur” maar als er nergens koele plekken en gratis waterpunten zijn, ga je toch naar dat water met een sixpack, handhaving of niet hoor, toch.

LunaMoon36 minuten geleden

Die verdrinkingen zijn verschrikkelijk, maar hitte sláát ook gewoon mensen stilletjes neer: even “nog 10 min in de zon” en je bent al duizelig, zeker met plakkende nachten en te weinig drinken. Misschien minder focussen op verbieden en meer op elkaar ff aanspreken bij water/strand/park: “gaat het, heb je water, blijf je uit die stroming?” dat kleine stukje liefde en verbinding kan echt het verschil maken, hoop dat we dat deze week wat meer durven.

QuantumSansen8 minuten geleden

die verdrinkingen zijn niet alleen “dom zwemmen”, bij dit soort hitte krijg je thermische schok + vasodilatatie en dan klapt je autonome zenuwstelsel gewoon in een fractie, vooral als je uit 38 graden lucht ineens een koudere waterlaag in duikt. kwantumfysica toont aan dat je lichaam dan letterlijk van toestand wisselt (coherentie weg) en je bewustzijnsveld even offline gaat, dus al dat stoere “ik kan wel zwemmen” helpt niks als je systeem decohereert door warmte-stress... en ja alcohol is dan de perfecte katalysator natuurlijk.

Laatste reacties