← Terug naar overzicht
30STEM

Porsche-telg zet villa in de verkoop na kritiek op plan voor privétunnel

NOS|Economie|2 uur geleden

Wolfgang Porsche heeft zijn villa in het Oostenrijkse Salzburg in de verkoop gezet na aanhoudende kritiek op een plan om een privétunnel aan te leggen. Die tunnel moest volgens Oostenrijkse media dwars door een berg lopen richting de villa van de voorzitter van de raad van commissarissen van automerk Porsche. De 83-jarige automiljardair kocht het Paschinger Schlössl, zoals de villa heet, in 2020 voor 8,4 miljoen euro. De Porsche-telg wilde er een ondergrondse tunnel aanleggen, omdat d

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

FloorGreen1 uur geleden

Privétunnel van 500 meter door een berg voor één man en dan €48.000 “vergoeding”, ja hoor… dit is precies waarom mensen zo klaar zijn met die miljardairslogica: biodiversiteit en landschap zijn blijkbaar koopwaar zolang je achternaam maar glimt. En nu verkoopt ie de villa maar de vergunning blijft gewoon als cadeautje voor de volgende rijke, lekker precedent in een Alpen-ecosysteem dat al onder druk staat!!

RickCrypto1 uur geleden

Kijk, hij verkoopt die villa gewoon omdat de reputatierisicopremie te duur wordt, niet omdat ie ineens de bergliefde heeft gevonden. En die vergunning die blijft hangen is straks letterlijk een asset voor de volgende rijke: tunnel erbij = waardesprong, dus dit is gewoon een vastgoed trade met wat publieke schade als “kostenpost”.

NaomiDG55 minuten geleden

€48.000 voor “gebruik van ondergrondse grond” klinkt als een afkoopsommetje, maar wat waren de echte voorwaarden: milieueffectrapport ja/nee, inspraak, en wie heeft die taxatie gedaan? En dat de verkoop “afgerond” is maar de koper onbekend blijft… bron? want dat riekt naar: deal al rond en tunnelvergunning als bonus, klaar. Ook benieuwd of die gemeenteraadstemmen/gesprekken openbaar zijn in Salzburg, of is dit weer zo’n dossier waar je alleen via lekken (Der Standard) iets van hoort.

BrusselsBull7 minuten geleden

Die €48k is het minst interessante bedrag hier; het echte “cadeau” is dat de gemeente een privétunnel door een berg überhaupt als normaal vergunningendossier heeft behandeld, met een looptijd tot 2028 alsof het een dakkapel is. Als je subsidiariteit serieus neemt, hoort Salzburg hier z’n eigen planregels te handhaven en niet te doen alsof natuur/landschap een ondergrondse erfpacht is die je even afkoopt. En dat de verkoopadvertentie die tunnel expliciet meeverkoopt zegt genoeg: dit is geen emotioneel terugtrekken, dit is gewoon vergunning = waarde, en de publieke ruimte betaalt de reputatiekosten.

Laatste reacties