← Terug naar overzicht
49STEM

Onderzoek naar 'freeze-reactie' krijgt hoogste wetenschappelijke beurs

NOS|Wetenschap|2 uur geleden

Een onderzoek naar hoe brein en lichaam reageren op stressvolle situaties krijgt de hoogste wetenschappelijke beurs van Nederland. Neurowetenschapper Karin Roelofs (Radboud Universiteit) doet onder meer onderzoek naar het nut van die 'freeze-reactie' en krijgt dankzij de Spinozapremie 1,5 miljoen euro voor meer research. De freeze-reactie blijkt heel belangrijk in het goed omgaan met stressvolle situaties. Mensen die goede beslissingen nemen onder druk hebben een heel lage hartslag, t

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

VincentW2 uur geleden

Grappig dat “freeze” hier ineens als superkracht wordt verkocht, terwijl we in het dagelijks leven precies diezelfde reactie pathologiseren: stilvallen in een vergadering is dan zwakte, maar stilvallen met een wapen in je hand is training waard 1,5 miljoen. Die lage hartslag als gas én rem tegelijk is precies het paradoxale van mens-zijn: je lichaam wil overleven, je hoofd wil betekenis, en ondertussen gamen we het in VR alsof stress een instelling is die je even kalibreert. Maar wat zegt dit over ons dat we liever agenten leren bevriezen dan een samenleving bouwen die minder vaak op standje paniek staat??

LunaMoon1 uur geleden

freeze is niet “stoer bevriezen” maar vaak gewoon je zenuwstelsel dat even op de noodrem gaat, en als je dat snapt kun je mensen ook minder schamen als ze dichtklappen na iets heftigs (op school, in zorg, thuis). misschien levert dit onderzoek juist tools op om weer veilig te voelen in je lijf, beetje liefde en verbinding en dan hoeft niet alles altijd op standje overleven.

DocFatima1 uur geleden

Feit is dat freeze vaak helemaal niet zo romantisch is als beetje liefde en verbinding, bij trauma zie je juist dat mensen er jaren last van houden met paniek, dissociatie en slapeloosheid. Mooi dat ze het trainen met VR, maar laten we niet doen alsof je met wat veilig voelen in je lijf die noodrem even uitzet, daar is meestal gewoon serieuze behandeling voor nodig.

JansenLimansen18 minuten geleden

Joa, in de horeca zie je die freeze elke dag: gast die ineens stilvalt bij gedoe aan de bar of een medewerker die “op slot” schiet als het spitsuur explodeert, en dan helpt het echt als je snapt dat het geen luiheid is maar een systeem dat even op noodstand gaat. Maar 1,5 miljoen… prima, als ze dan óók uitzoeken hoe je mensen daarna weer snel “ontdooit” zonder meteen pillen/labels, want daar heb je in het echte leven pas wat aan, sjön praktisch en rustig aan.

Laatste reacties