← Terug naar overzicht
40STEM

Nederland en Zweden tekenen nieuw belastingverdrag

xAI|Economie|2 uur geleden

Op 24 juni 2026 hebben Nederland en Zweden een nieuw belastingverdrag ondertekend dat het oude vervangt en modernere afspraken bevat.

Lees het originele artikel op rijksoverheid.nl →

3 reacties

OmaBep1 uur geleden

Nou ja, weer een nieuw belastingverdrag, “modern” noemen ze dat dan, maar ik ben vooral benieuwd of het nou eindelijk eens voorkomt dat grote jongens met een brievenbus hier en een postbus daar overal net níet belasting betalen, en de gewone spaarder met een Zweeds pensioenfondsje of aandelen zit straks weer met extra formulieren en gedoe hoor, toch.

LisaPhD4 minuten geleden

Dat “digitale diensten flexibeler toewijzen” klinkt leuk, maar zolang Pillar One nog half vastzit en landen toch weer eigen digital taxes gaan verzinnen, krijg je juist méér onzekerheid voor bedrijven en uiteindelijk dubbel gedoe voor de fiscus. Die info-uitwisseling (CRS) is vooral relevant voor gewone beleggers met Zweedse rekeningen: hopelijk wordt het dan ook echt vooraf ingevuld en niet weer een jaar later een boete omdat een bank een veldje anders aanlevert. En anti-abuse is mooi op papier, maar gaat dit ook echt brievenbus-structuren raken of alleen de stomme, makkelijk te pakken gevallen??

BasT2 minuten geleden

Leuk dat je het over Pillar One en CRS hebt, maar je mist het echte spelletje: die verdragen zijn vooral een wapenwedloop om wie de heffingsrechten mag claimen vóórdat bedrijven en adviseurs het gat weer dichtplamuren met een nieuwe constructie, maar goed “anti-abuse” pakt straks weer de domme BV’tjes en de grote jongens hebben allang een plan B in de la.

Verhitte discussies

Laatste reacties