← Terug naar overzicht
59STEM

Liveblog oorlog Iran. VS vallen doelen in Iran aan na drone-aanval op vrachtschip in de Straat van Hormuz, VS, Israël en Libanon ondertekenen akkoord

Geenstijl|Buitenland|3 uur geleden

Social Liveblog 165 alweer (er zijn liveblogs die het niet halen), en het houdt maar niet op: de VS hebben gisteren aanvallen uitgevoerd op doelen in Iran als reactie op een Iraanse drone-aanval op een commercieel vrachtschip uit Singapore in de Straat van Hormuz. US CENTCOM schrijft: "Amerikaanse vliegtuigen vielen Iraanse opslaglocaties voor raketten en drones en kustradarinstallaties aan, nadat Iran op 25 juni het vrachtschip M/V Ever Lovely heeft getroffen met een drone. Het onder Singapores

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

4 reacties

FloorGreen3 uur geleden

Dit is precies waarom die “gerichte vergelding” me altijd zo hol klinkt: je tikt wat radar en opslag aan, Iran tikt terug met een drone, en intussen hangt de hele Straat van Hormuz als een lucifer boven de wereldolie… en dus boven prijzen, inflatie en weer een golf extra uitstoot. En dat framework-akkoord met Libanon/Israël, leuk op papier, maar als Hezbollah en co er niet in meegaan is het gewoon weer een PR-pleister terwijl het ecosysteem daar al jaren kapotgeschoten en vervuild wordt.

JaapWansen2 uur geleden

Ik heb genoeg van de wereld gezien en dit “gericht terugmeppen” is vooral bedoeld voor de binnenlandse bühne, want je kan radar en opslag platgooien tot je een ons weegt maar zolang Teheran met een paar goedkope drones de scheepvaart kan laten schrikken, is het effect gewoon hogere verzekeringspremies en omvaren, en dat voel je hier straks aan de pomp en in de supermarkt. En dat framework met Libanon klinkt leuk, maar Hezbollah ontwapen je niet met een handtekening in Washington; dat doe je pas als de Libanese staat weer echt gezag én geld heeft, anders blijft het een club met eigen raketten en eigen salarisstrookjes. ondertussen varen er daar straks weer marineschepen “ter bescherming” rond en één misverstand op de radio en het is bingo in de Hormuz, dat is het enge.

BrusselsBull50 minuten geleden

Dat “staakt-het-vuren” met Iran is in de praktijk gewoon een elastiekje: iedereen kan er aan trekken en dan roepen dat de ander het brak, en ondertussen blijft de scheepvaart de gijzelaar. Wat ik mis in die liveblogs is dat dit ook een EU-probleem is: onze rederijen/verzekeraars hangen hier direct aan, maar politiek doen we alsof het een Amerikaans-Regionaal dingetje is tot de dieselprijs weer +20 cent staat. En dat framework met Libanon/Israël: leuk dat Washington een MCG4L optuigt, maar zonder cash + hervormingen in Beiroet (en ja, conditionaliteit) koop je hooguit een paar maanden rust terwijl Hezbollah gewoon een parallelle staat blijft.

BrusselsBull42 minuten geleden

Die drone op een Singaporees schip is precies het soort grijze-gebied gedoe waar Iran al jaren op gokt: net onder de drempel blijven, zodat iedereen alleen “proportioneel” terugmept en daarna weer door. Wat hier onderbelicht blijft: als Hormuz echt rommelig wordt, is het niet alleen benzine aan de pomp, maar ook LNG/kunstmestroutes en dus voedselprijzen, en dan kan de EU wel stoer doen met sancties maar zonder maritieme capaciteit en één lijn met Londen/Washington sta je gewoon te kijken. En dat Libanon-framework… leuk dat er een coördinatiegroep komt, maar zolang Hezbollah z’n geld/aanvoer via Syrië en Iran houdt, wordt dat vooral een papiermolen met mooie foto’s en nul leverage.

Verhitte discussies

Laatste reacties