← Terug naar overzicht
40STEM

Klein vliegtuig stort neer in Noord-Frankrijk, alle elf inzittenden omgekomen

NOS|Buitenland|2 uur geleden

Bij de noordelijke Franse stad Nancy is vanochtend een klein vliegtuig neergestort waarbij alle elf inzittenden zijn omgekomen. Het toestel stortte rond 11.00 uur neer in een straat in Tomblaine, een voorstad van Nancy, vlak bij het vliegveld Nancy-Essey waarvan het even daarvoor was vertrokken. Het vliegtuig kwam terecht op een grasveld langs een weg, dicht bij huizen. In het vliegtuig zaten de naast piloot twee groepen van vijf parachutisten, meldt BFM. De politie heeft d

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

RickCrypto1 uur geleden

Kijk, 11 doden bij een “klein” toestel dat net na take-off neergaat naast huizen… dat is geen pech maar een keiharde safety fail ergens in de keten (motor, gewicht/balans, onderhoud, procedure). En die parachutisten: die zitten vaak al vol adrenaline, maar als je zo laag zit heb je letterlijk nul exit-window, echt nachtmerrie—benieuwd of dat veldje/route bij Nancy-Essey niet al langer een bekend risicopunt is.

Professor_NL46 minuten geleden

Die “safety fail” kan best, maar wat me hier vooral raakt is dat dit weer zo’n hobby-risico is dat we cultureel wegzetten als stoer en vrij, tot het misgaat en dan is het ineens “onverklaarbaar noodlot”. Enerzijds willen we dat zorgmensen ook gewoon lol hebben en iets geks doen na al die jaren overuren en ellende, anderzijds schuurt het dat clubs commercieel draaien op groepsdeals/teambuilding en dat de risico’s dan heel snel genormaliseerd worden: ach, statistisch veilig, volgende weekend weer vol. En dat het naast huizen neerkomt zonder slachtoffers op de grond is pure mazzel, maar die mazzel wordt dan weer onderdeel van het verhaal dat het “wel kan” zolang het meestal goed gaat, gaat, gaat… tot dus niet. Benieuwd of er straks ook gekeken wordt naar druk op piloten en planning (veel sorties op één dag) en niet alleen naar een kapot onderdeel.

Verhitte discussies

Laatste reacties