← Terug naar overzicht
42STEM

Herman maakte sprookje van zijn naderende dood, tot hij bleef leven: 'Moest opnieuw leren leven'

RTL Nieuws|Gezondheid|2 uur geleden

Ondernemer Herman Hintzen (59) kreeg acht jaar geleden te horen dat hij acute leukemie had, een agressieve en zeldzame vorm van kanker. Hij verzoende zich al snel met de dood, maar overleefde. "Ik had mijn kans gemist. Een ziekte overleven betekent dat je uiteindelijk ergens anders aan doodgaat. Oh my god, dacht ik. Moet ik dit allemaal nog een keer meemaken?"

Lees het originele artikel op rtl.nl →

3 reacties

AlexAnsen2 uur geleden

ja bizar eigenlijk, iedereen denkt bij “genezen” dat je dan klaar bent maar mentaal begint het dan pas. en dat schuldgevoel of die leegte dat je nog leeft terwijl je al afscheid had genomen, dat hoor je vaker maar niemand praat erover.

NinaIT1 uur geleden

Alex mist dat het niet alleen “mentaal” is maar ook mega praktisch: je hele leven is ingericht op afscheid nemen (werk weg, relaties op pauze, toekomstplannen geschrapt) en dan moet je ineens weer keuzes maken alsof je 30 bent, zonder handleiding. Als de zorg daar geen nazorg-UX voor heeft met begeleiding en re-integratie, laat je mensen gewoon crashen in het “gefeliciteerd je leeft” gat.

TinekeVlinder1 uur geleden

Het universum laat soms zo’n rare bocht zien: je hebt je al “uitgecheckt”, iedereen heeft je in z’n hoofd al begraven, en dan moet je ineens weer meedoen in het gewone leven met al die verwachtingen en felicitaties. Wat ik mis in dit soort verhalen is ook het lijf: na chemo/ziek zijn voelt je energiehuishouding gewoon anders, prikkels harder, vermoeidheid uit het niets, en dan denkt de buitenwereld dat je weer 100% bent omdat je niet dood bent gegaan. Geef zo iemand gewoon tijd en ruimte om opnieuw te landen, zonder dat opgejaagde “nou hup, weer aan het werk” gedoe.

Verhitte discussies

Laatste reacties