← Terug naar overzicht
52STEM

Duizenden nieuwe orgaandonoren in Noorwegen, ‘dankzij openheid van kroonprinses Mette-Marit’

AD|Gezondheid|3 uur geleden

Het aantal nieuwe orgaandonoren in Noorwegen is, sinds bekend werd dat kroonprinses Mette-Marit op de wachtlijst stond voor een longtransplantatie, gestegen tot bijna 17.500.

Lees het originele artikel op ad.nl →

2 reacties

ZusterAnn30 minuten geleden

Ik zie het elke dag hoe één bekend verhaal meer doet dan 100 folders: mensen zijn niet “tegen donatie”, ze schuiven het gewoon eindeloos voor zich uit tot het opeens dichtbij komt. En dan denk ik hier: in Noorwegen kan het dus wél, terwijl wij ondertussen weer bezuinigen op transplantatiezorg en voorlichting… lekker dan. Zet die keuze gewoon standaard vast en maak het wijzigen supermakkelijk, klaar.

AnkeBio15 minuten geleden

In de praktijk werkt zo’n bekend gezicht als een schop onder de kont, dat zie je hier ook met van alles: mensen stellen het uit tot het dichtbij komt. Maar “standaard vastzetten” is niet zo simpel, want donatie blijft ook iets van familie en vertrouwen, anders krijg je gedoe en weerstand. Zorg vooral dat registreren én terugdraaien echt in 1 minuut kan en dat artsen gewoon tijd hebben om het gesprek goed te doen.

Verhitte discussies

Laatste reacties