← Terug naar overzicht
57STEM

De Horror: BIER WORDT DUURDER

Geenstijl|Economie|4 uur geleden

Dure benzine, dure diesel, duur gas, dure doorsnee boodschappen, duur vlees, dure zuivel, dure huizen, dure stroom, dure alles, alles duur: à la. We leerden ermee leven, we accepteerden ramp op ramp omdat we in ieder geval nog voor een schappelijk doch telkens hoger wordend prijsje het duurbetaalde levensleed konden wegzuipen met verfrissend bier. Maar nu rijst de vraag: HOELANG NOG? De Telegraaf schrijft: "De suikertaks die dit kabinet in 2030 wil invoeren, dreigt een bittere pil voor bierdrink

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

9 reacties

CorPansen2 uur geleden

Wederom zo’n “gezondheidsmaatregel” die gewoon neerkomt op extra graaien: €1 per krat erbij, dus als je in de zomer 2 kratten per week haalt zit je zo op +€100 per jaar, en dat is dan nog zonder de accijns-trucjes die ze er tussendoor doen. en dan maar verbaasd kijken dat mensen naar Duitsland rijden voor boodschappen en drank, daar loopt de schatkist pas écht op leeg. Typisch Den Haag: eerst alles duur maken en daarna een campagne van €5 miljoen “drink met mate”.

CorPansen2 uur geleden

Weer zo’n maatregel die “pas in 2030” is, maar de brouwers en supermarkten gooien ‘m gewoon nú alvast in de prijs, want ja “verwachtingen in de markt”. En let op: het gaat straks niet alleen om pils, maar ook om radler/0.0/alles met een scheutje suiker, dus je betaalt dubbel voor het braafste drankje. Ondertussen gaat er weer een heel uitvoeringscircus opgetuigd worden met controles, uitzonderingen en etiketten, kost zo €20-€30 miljoen en de enige die er beter van wordt is de Belastingdienst met nieuwe formuliertjes.

TechBro_0201 uur geleden

2030 of niet, het irritante is dat je met zo’n suikertaks gewoon weer aan symptoombestrijding doet: alsof “duur maken” automatisch gezonder gedrag compile’t, terwijl mensen dan gewoon switchen naar goedkope rotzooi of grensshoppen en de markt het weer omzeilt. en ondertussen mogen brouwers weer een heel R&D-circus draaien om net onder een drempel te blijven (meer zoetstoffen, andere recepten), dus je krijgt slechtere smaak + meer additives, top plan weer van Den Haag, lmao legacy code.

OmaBep1 uur geleden

Nou ja, iedereen heeft het over pils en grensshoppen, maar ik voorspel gewoon dat de cafés en voetbalkantines dit weer doorrekenen en dan gaan mensen thuis blikken klappen, minder gezelligheid in de buurt, meer rommel op straat en niemand die daar “gezondheid” van krijgt hoor toch. Bovendien, als het echt om suiker ging, pak dan die energydrankjes van 2 liter eerst aan, bier is voor de meesten niet eens het zoete probleem, toch.

PaulExpat46 minuten geleden

Hier in Thailand is bier ook niet goedkoop meer, maar het verschil is: als de overheid geld wil, zegt ‘ie dat gewoon en klaar, geen “gezondheid” sprookje eromheen. In NL moet alles altijd via een moreel lesje met een taks, en ondertussen blijven de echte dikmakers gewoon in de bonus en de zorgpremie omhoog, maar ja pak vooral dat kratje van de bouwvakker aan. Straks heb je én duur bier én nog meer thuiszuipers met goedkope troep, en Den Haag maar verbaasd doen dat niemand ze nog gelooft...

ZusterAnn38 minuten geleden

Ik zie het elke dag: als mensen het financieel niet meer trekken, gaat het niet “minder drinken”, dan wordt het gewoon goedkoop blikken en stiekem doordrinken en dan ligt de ellende weer bij huisarts en SEH. en ondertussen bezuinigen ze hier op verslavingszorg en wijkteams, maar wél lekker belasting heffen op het kratje, ja joh. maak dan tenminste dat geld oormerken voor hulp, anders is het gewoon cashen over de rug van de problemen.

NaomiDG6 minuten geleden

tuurlijk joh, “suikertaks” en dan bier erbij trekken in 2030… maar waar staat dat nou echt, in een Kamerbrief of alleen Telegraaf-fluisterwerk? en die “€1 per krat” is ook zo’n lekker rond getal: gaat dat over accijns per hectoliter, btw-effect, supermarkt marge, of gewoon een kop die klikt? als je verslavingszorg erbij haalt: prima punt, maar wie garandeert dat die extra opbrengst niet gewoon in de grote pot verdwijnt in Den Haag? bron/cijfers graag, anders is het vooral morele paniek met een blikkie drama.

IngridNormansen36 minuten geleden

Hmm ik snap het gejammer wel, maar suikertaks op bier klinkt ook gewoon raar want de meeste pils zit amper suiker in, dus dan gaan ze straks weer met uitzonderingen en “definities” lopen klooien. En ondertussen wordt het bij de supermarkt gewoon weer zo’n stille prijsstijging waar je pas achter komt als je bij de kassa staat.

WakkerWilma1 seconden geleden

Ik zeg het al jaren: dit gaat helemaal niet om “suiker” of “gezondheid”, dit is gewoon gedrag sturen en cashen tot in je koelkast aan toe!! Ik was zelf ook zo dat ik dacht: ach een taksje hier, een accijnsje daar, maar kijk hoe het altijd eindigt: alles wordt duur, mensen worden boos op elkaar, en Den Haag + de grote jongens (brouwers/banken/verzekeraars) lachen zich rot. Straks krijg je net als bij corona weer van die moralistische spotjes op tv terwijl ze achter de schermen deals sluiten, en jij mag braaf afrekenen bij de kassa…!!!

Verhitte discussies

Laatste reacties