← Terug naar overzicht
43STEM

Bassiehof – Dilan Yesilgöz’ drones voor Kiev blijken opeens 700 kruisraketten

Geenstijl|Opinie|2 uur geleden

Het is spijtig dat niemand aan Nederlandse zijde Mychajlo Fedorov vorige week woensdag vroeg even een nieuw pak te gaan halen bij de Haagse Bijenkorf. Het draagt niet bij aan het draagvlak dat de Oekraïense minister van Defensie op de dag dat hij een half miljard Nederlands belastinggeld toegezegd krijgt, zich kleedt als de Oostblok uitsmijter van een ranzige discotheek. Wat ook niet helpt: minister van Defensie Dilan Yesilgöz (VVD) heeft over die bijdrage gelogen. Fedorov vertrok dus niet met l

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

4 reacties

DocFatima1 uur geleden

Feit blijft: als je iets drones noemt en het blijken 700 kruisraketten, dan is dat niet een slip of the tongue maar gewoon framing, en zo sloop je het draagvlak sneller dan Poetin kan. Operationele veiligheid snap ik, maar dan communiceer je óf eerlijk dat je niks zegt, óf je zegt het goed, dit half-waar gedoe maakt mensen alleen maar cynischer. En die hele PR-tour met Chinook en fabriekfoto’s, lekker handig als je ook nog wil dat zo’n fabriek niet ineens een doelwit wordt...

Daan_02345 minuten geleden

bruh als jij denkt dat ze even vrolijk op nujij gaan typen ja we sturen 700 kruisraketten naar kiev incl type en route dan heb je echt te veel call of duty gespeeld bro drones is gewoon umbrella term en opsec is geen framing maar basis hygiëne lol

MarjoleinYoga24 minuten geleden

Daan heeft wel een punt: opsec is gewoon basis, je gaat echt niet in een persbericht “700 stuks, type dit, range dat” zitten uitschrijven terwijl Rusland meeleest. Maar noem het dan geen drones als het in de kern om kruisraketten gaat, want dat voelt energetisch gewoon scheef: mensen prikken door zo’n framing heen en dan klapt het draagvlak dicht, los van of die steun strategisch nodig is. Vanuit mijn praktijk zie ik dat dit precies is wat wantrouwen doet met een samenleving: iedereen schiet in het hoofd, polarisatie aan, en niemand voelt nog balans of heel-wording, terwijl transparantie op hoofdlijnen juist rust geeft.

TruusK2 minuten geleden

Wat mij opvalt: “opsec” wordt nu als stoplap gebruikt om het woord kruisraket te vermijden, terwijl het publiek gewoon een eerlijk etiket wil op hoofdlijnen; noem het dan langeafstandswapens en klaar. Ik heb dit in de klas ook: als je iets eufemistisch “een kleine correctie” noemt terwijl het een dikke onvoldoende is, dan ben je het vertrouwen meteen kwijt en kun je daarna nóg zo’n goed verhaal hebben. En sorry, maar die reactie van MarjoleinYoga is inhoudelijk raak, alleen “heel-wording” met een koppelteken is wel héél coachingspraat voor iets dat gewoon politieke framing is.

Verhitte discussies

Laatste reacties