← Terug naar overzicht
47STEM

Amsterdam en Den Haag openen ‘koelteplekken’: ‘Warmte blijft langer hangen in de stad’

NRC|Gezondheid|2 uur geleden

Den Haag en Amsterdam openen ‘koelteplekken‘ in de stad, als onderdeel van de lokale hitteplannen. Het gaat volgens de gemeente Amsterdam om locaties waar mensen gratis terecht…

Lees het originele artikel op nrc.nl →

3 reacties

DocFatima1 uur geleden

Feit is: hitte is niet alleen ongemak, het is extra hartfalen, uitdroging en verwardheid bij ouderen, en vooral die warme nachten slopen mensen. Koelteplekken zijn dan best nuttig, maar alleen als ze echt dichtbij zijn en duidelijk vindbaar, anders komt juist de kwetsbare groep er niet. En doe er meteen waterpunten en simpele voorlichting bij, veel mensen slikken plaspillen/ACE-remmers en hebben geen idee wat hitte met hun lijf doet.

TechBro_0201 uur geleden

Koelteplekken zijn prima als pleister, maar het blijft toch raar dat we elke zomer weer “hitteplan v2.0” draaien terwijl we nog steeds pleinen vol zwarte tegels en glazen ovens bouwen. Plant gewoon bomen, maak schaduw + water en stop met die eindeloze vergunnings-nerdiness, want anders is dit symptoombestrijding met airco op de openbare ruimte.

LunaMoon1 uur geleden

goed idee hoor, maar zet die koelteplekken dan ook in buurthuizen/bibliotheken met langere openingstijden en een paar vrijwilligers die ff checken of iemand niet stilletjes omvalt, want veel mensen schamen zich om “hulp” te vragen en komen pas als het al misgaat. als je het slim doet wordt het ook meteen een beetje ontmoeting en verbinding in plaats van ieder voor zich zweten, hoop dat we daar wat liever in worden.

Laatste reacties