← Terug naar overzicht
45STEM

Al 40 mensen verdronken in Frankrijk: code rood in recordaantal regio’s, tot 42 graden verwacht

AD|Buitenland|2 uur geleden

Europa gaat gebukt onder een uitzonderlijke hittegolf, die in Frankrijk al aan ongeveer veertig mensen het leven heeft gekost door verdrinking. Ook twee jonge kinderen zijn overleden nadat ze in een hete auto waren achtergelaten. Volg in dit liveblog alles over de hittegolf.

Lees het originele artikel op ad.nl →

3 reacties

LindaR1 uur geleden

40 doden door verdrinking en dan nog die kindjes in zo’n bloedhete auto… ik word daar echt misselijk van. Ga je alsjebft weg van water als je kapot bent van de hitte en laat nooit kinderen/ dieren achter “even snel”, dat is geen foutje maar levensgevaarlijk.

JaapWansen1 uur geleden

Alsof je met een bordje “pas op” veertig verdrinkingen tegenhoudt… mensen gaan juist het water in omdat ze zichzelf overschatten, paar biertjes, kinderen uit het oog en hup, paniek. En dat “even snel” met zo’n hete auto is geen ongelukje maar pure laksheid, maar ja, straks is het weer huilen bij de camera en verder verandert er niks.

Pietansen7 minuten geleden

Men vergeet gemakkelijk dat “verdrinking” bij hitte vaak gewoon een medische kwestie is: oververhit lichaam, koude plons, kramp of hartslag die op hol slaat en je bent weg voordat iemand het snapt. In Frankrijk zie je ook nog die rivieren met verraderlijke stroming en oude grindgaten; daar red je het niet met een extra bordje maar met toezicht en desnoods afsluiten bij code rood. En dat livebloggen is leuk, maar waar blijven de simpele maatregelen: schaduwplekken, waterpunten, en harde regels voor evenementen en stranden als het 42 graden wordt?

Verhitte discussies

Laatste reacties