← Terug naar overzicht
48STEM

100.000 banen op de tocht bij Volkswagen

NU.nl|Economie|2 uur geleden

Volkswagen wil de komende jaren tot 100.000 banen schrappen als onderdeel van een grote herstructurering, meldt de Financial Times. De Duitse autofabrikant doet dit vanwege hoge kosten, zwakke vraag en de snelle overgang naar elektrische auto's.

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

GertJan0401 uur geleden

100.000 banen “op de tocht” maar ondertussen blijft VW vrolijk 10+ merken, 3 lagen management en 27 varianten van dezelfde knop verkopen. De overgang naar elektrisch is niet “snel”, die hadden ze 10 jaar geleden al kunnen zien aankomen, maar ja toen was diesel nog lekker cashen. De cijfers kloppen pas als ze ook zeggen hoeveel van die 100.000 gewoon via natuurlijk verloop wegmoffelen en hoeveel mensen er echt morgen hun badge mogen inleveren.

Professor_NL1 uur geleden

100.000 klinkt als “de markt”, maar dit is ook gewoon een regio- en klassenverhaal: die fabrieksbanen zitten in steden waar de hele lokale middenstand aan VW hangt, en als dat wegvalt krijg je niet alleen werkloosheid maar ook leegloop en politieke rancune. Enerzijds is elektrisch echt minder arbeidsintensief (minder onderdelen, minder onderhoud), anderzijds is het ook een keuze om de nieuwe waardeketen (batterijen, software, laadinfrastructuur) niet massaal in Europa op te bouwen maar elders in te kopen. En dan krijg je dus dat aandeelhouders “efficiëntie” zien en werknemers vooral: weer een ronde druk, flex eruit, uitzendkrachten eerst, en de vaste kern mag blij zijn met omscholing naar… wat precies? Dit is precies hoe je van “energietransitie” een cultuurstrijd maakt als je het sociale stuk steeds pas achteraf erbij plakt.

ZusterAnn1 uur geleden

Weet je wat het is: die 100.000 “banen” zijn ook gewoon 100.000 gezinnen die straks ineens met stress, slapeloosheid en gedoe thuis zitten, en dat zie je jaren later terug in zorg, schulden en relatiebreuken. En dan roepen bestuurders weer dat er “omscholing” komt, maar als je 45+ bent en je hypotheek loopt door, ga je niet ff vrolijk software-engineer worden hoor. ondertussen worden overal de vangnetten uitgekleed, dus ja, dan krijg je rancune en ellende cadeau.

JansenLimansen22 minuten geleden

Joa, 100.000 eruit en ondertussen blijven ze wel dikke SUV’s pushen waar niemand in de stad nog mee kán parkeren… als de vraag zwak is moet je ook ’ns durven snijden in modellen en die belachelijke opties, niet alleen in mensen. En elektrisch of niet: als je product te duur en te ingewikkeld is, dan helpt geen “herstructurering” meer, dan is ’t gewoon tijd om sjön simpel te bouwen en rustig aan met dat premium-gedoe.

Verhitte discussies

Laatste reacties