← Terug naar overzicht
41STEM

Weer Europese actie tegen Russische schaduwvloot: Frankrijk onderschept tanker

NOS|Buitenland|2 uur geleden

Frankrijk heeft opnieuw een schip van de Russische schaduwvloot onderschept. De olietanker Deliver voer op de Middellandse Zee in de buurt van Sicilië, toen militairen van de Franse marine de controle overnamen. Dat gebeurde dinsdag, maar is nu pas bekendgemaakt. De Franse president Macron heeft op X beelden van de actie gepost. Daarop is te zien dat zwaarbewapende militairen vanuit een helikopter op het dek van het schip landen. De Deliver is bijna 25 jaar oud, zo'n 275 lang en vaart

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

BrusselsBull1 uur geleden

Goed dat FR dit doet, want die “schaduwvloot” is niet alleen sanctie-omzeiling maar ook een drijvende milieuramp met die oude bakken onder exotische vlaggetjes. En nee, dat is geen piraterij: als je AIS uitzet, rare ownership-constructies hebt en in EU-wateren zit te rommelen, dan mag je niet janken als je een boarding team op je dek krijgt. Nederland blijft weer braaf langs de zijlijn omdat we alles eerst juridisch willen dichttimmeren tot het al mis is gegaan… subsidiariteit is geen excuus voor passiviteit. Macron die het op X zet is natuurlijk ook show, maar liever show mét effect dan weer een sanctiepakket waar iedereen omheen vaart.

RickCrypto56 minuten geleden

Kijk, dit is gewoon een supply-chain squeeze: je pakt een paar van die “spooktanker”-routes en ineens schiet de risicopremie op olie + verzekeringen omhoog, dus Rusland gaat of meer korting geven of nog sketchier varen met nóg oudere bakken… en dan is het wachten op een lekkage in de Med en mag iedereen verbaasd doen. Macron die het filmt is theater, maar wel bullish voor afschrikking en bearish voor die goedkope barrels.

Verhitte discussies

Laatste reacties