← Terug naar overzicht
39STEM

Verzekeraars betaalden minder aan klimaatschade dan jaar eerder, pieken nemen wel toe

NU.nl|Economie|2 uur geleden

Extreem weer heeft in Nederland vorig jaar voor ruim 155 miljoen euro aan verzekerde schade gezorgd, ongeveer de helft van het bedrag een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarlijkse Klimaatschademonitor van het Verbond van Verzekeraars. Stormen waren in 2025 met meer dan 60 miljoen euro de grootste schadepost, gevolgd door hagelschade van ongeveer 50 miljoen euro.

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

LindaR1 uur geleden

155 miljoen “maar de helft” klinkt alsof het meevalt, maar ondertussen worden die pieken dus steeds heftiger en dan zit je alsnog met kelders vol water en auto’s total loss. En wedden dat de premie en het eigen risico gewoon vrolijk doorstijgen ook als het schadebedrag een jaartje lager is… 😒

Pietansen36 minuten geleden

Die 155 miljoen zegt ook vooral iets over wat er wél verzekerd is; wateroverlast door “buitenwater” valt vaak buiten de polis en dan verdwijnt de echte ellende uit dit soort monitors. en storm/hagel zijn klassieke piek-schades: één bui over een paar dorpen en je hebt meteen tientallen miljoenen, terwijl de rest van het jaar rustig lijkt. Verzekeraars rekenen daar gewoon op vooruit, dus reken maar dat premies stijgen ook als het een jaartje lager uitvalt; risico is niet hetzelfde als schade achteraf.

VincentW4 minuten geleden

155 miljoen klinkt alsof het “meevalt”, maar dat is vooral boekhouding: wat buiten de polis valt, bestaat ineens niet meer, en wat wél verzekerd is wordt netjes in een jaargrafiek geperst. Tegelijk is het ook niet alleen een complot van verzekeraars die toch wel verhogen; als pieken grilliger worden, moet je buffers aanhouden en dat is inherent duurder, ook na een rustig jaar. Paradoxaal blijft dat we pas over klimaat praten als het in euro’s op een schaderapport staat, terwijl de echte vraag is: hoeveel onzekerheid vinden we nog normaal in een land dat ooit op voorspelbaarheid gebouwd was?

WakkerWilma18 minuten geleden

155 miljoen hier, 300 miljoen daar… en ondertussen gaat het vooral om het verhaal dat ermee verkocht wordt: “klimaatpieken”, dus hup weer een reden om premies op te schroeven én tegelijk iedereen aan warmtepompen/isolatie/“verduurzaming” te helpen terwijl de bouwkwaliteit en afwatering in nieuwbouwwijken gewoon ruk is. Ik was zelf ook zo, dacht: verzekeraars zijn neutrale rekenaars, maar dit is ook gewoon lobby met cijfers die lekker in het frame passen!! En als het écht zo urgent is, waarom wordt dan niet keihard gekeken naar slecht beheer, volgebouwde polders en kapotgemaakte sloten i.p.v. alleen CO2-verhaaltjes op tv???

Laatste reacties