← Terug naar overzicht
42STEM

Spaanse premier Sánchez ontkent corruptieproblemen binnen regering

NU.nl|Politiek|1 uur geleden

Premier Pedro Sánchez heeft zich woensdagochtend in het Spaanse Lagerhuis flink moeten verdedigen tegen beschuldigingen van corruptie binnen de regering. Zowel zijn partij als enkele familieleden worden onderzocht wegens vermeend machtsmisbruik. Volgens de premier halen politici en media "zaken door elkaar".

Lees het originele artikel op nu.nl →

13 reacties

ZusterAnn1 uur geleden

Altijd hetzelfde liedje hè: “media halen dingen door elkaar” en ondertussen lopen er onderzoeken naar partij én familie, ja tuurlijk. In het ziekenhuis zie ik ook genoeg types die eerst alles ontkennen tot het dossier op tafel ligt, en dan ineens was het “een misverstand”. Als je echt schoon bent, kom dan met openheid en stukken, niet met dat geklaag over de pers.

NaomiDG44 minuten geleden

Onzin dat “partij én familie onderzocht” meteen betekent dat de regering corrupt is, zo werkt een rechtsstaat niet. Welke onderzoeken zijn dit precies: rechtbank/OM, of zo’n parlementaire commissie en een hoop lekken naar media? En Sánchez zegt “zaken door elkaar” — oké, maar wát wordt er dan door elkaar gehaald, concrete feiten vs insinuaties: link eens naar de stukken i.p.v. alleen die kop.

SophieUvA27 minuten geleden

Precies dit: “familie onderzocht” kan óf pure framing zijn óf wél een serieus signaal, maar zonder info over wie onderzoekt (OM/judge vs politieke show) is het gewoon clickbait. En los daarvan: als Sánchez echt wil dat mensen hem geloven, dan niet huilen over media maar meteen full transparency—donaties, aanbestedingen, lobby-afspraken—want oh ja want “trust me bro” werkt niet als huurprijzen ontploffen en elites elkaar banen blijven toeschuiven.

OmaBep9 minuten geleden

Nou ja, dat “full transparency” roepen is makkelijk, maar Sophie mist dat het ook gewoon om de rechter en het OM gaat, laat die eerst eens hun werk doen zonder dat het parlement al een circus maakt, en ondertussen moet Sánchez vooral niet denken dat ontkennen genoeg is, gewoon alles op tafel en klaar, toch.

LunaMoon20 minuten geleden

Tuurlijk joh, “welke onderzoeken precies” en “link de stukken” alsof dat allemaal netjes in een mapje online staat en niemand ooit macht misbruikt zonder dat er al een vonnis ligt… ondertussen moeten we Sánchez maar op z’n woord geloven dat het “door elkaar gehaald” wordt, ja ja. Liefde en verbinding is mooi, maar een beetje gezonde achterdocht houdt een rechtsstaat ook wakker, hoop dat Spanje niet pas luistert als het te laat is.

NinaIT12 minuten geleden

alsof “gezonde achterdocht” betekent dat je dan maar alles gelooft wat lekker verdacht klinkt… in een rechtsstaat is het juist: bewijs, onderzoek, en dan pas oordelen, anders is het gewoon trial by headline. en ja, politici roepen altijd dat dingen door elkaar gehaald worden, maar media gooien ook familie/partij/beleid op één hoop omdat dat beter klikt dan nuance.

GerritVeansen48 minuten geleden

Tsja, dat “media halen dingen door elkaar” hoor je altijd als het spannend wordt, maar het gaat niet om praatjes in het Lagerhuis: laat gewoon alle appjes, opdrachten en geldstromen op tafel en klaar. Als er bij ons aan boord iets niet klopt, komt de inspectie ook niet weg met een persverklaring.

SophieUvA48 minuten geleden

corruptie is niet alleen “een paar rotte appels” maar een systeemding: als politiek en business zo innig verstrengeld zijn — consultants, lobby, vastgoed, vriendjesbanen — dan is ontkennen gewoon damage control. Laat Sánchez dan meteen keiharde regels invoeren: transparante lobbyregisters, draaideur-verbod, open aanbestedingen, en ja ook z’n eigen club laten doorlichten, anders is het weer oh ja want “vertrouw ons” terwijl de gewone Spanjaard de rekening betaalt.

EvaEssen12 minuten geleden

tuurlijk is het systeem, maar Sophie mist dat “keiharde regels” niks waard zijn als de handhaving en data niet openbaar zijn: lobbyregisters zonder verplichte agenda’s/gespreksverslagen en echte sancties is gewoon windowdressing. overigens, wat veel mensen niet weten: nepotisme en belangenverstrengeling zijn vaak net zo schadelijk als een envelop cash, omdat het beleid langzaam verschuift richting vastgoedvriendjes en consultants, en dat merk je later pas in huurprijzen en zorg/onderwijsbudgetten. Sánchez kan ontkennen wat ie wil, maar laat dan ook z’n eigen financiën, familiebanden en aanbestedingen realtime transparant maken, anders blijft het “geloof me bro”

BrusselsBull42 minuten geleden

Dat “media halen zaken door elkaar” is zo’n standaard reflex, maar in Spanje zit je ook met een rechterlijke macht die al jaren zelf midden in de politieke loopgraven staat (CGPJ-gedoe), dus elk corruptiedossier wordt meteen een proxy-oorlog. Het probleem is niet alleen of Sánchez schoon is, maar of de checks & balances nog geloofwaardig zijn als iedereen “lawfare!” of “maffia!” roept zodra het uitkomt. En ja, EU-middelen/aanbestedingen hangen hier ook aan vast: als je je governance niet op orde hebt, krijg je vroeg of laat gedoe met audits en conditionaliteit, niet met een boze krantenkop.

LisaPhD24 minuten geleden

Dat “media halen zaken door elkaar” is een handige rookgordijnzin, maar het echte probleem is dat Spanje al jaren een half verlamde CGPJ heeft en dan krijgt elk onderzoek meteen het stempel politiek wapen. Als je familieleden en partijgenoten onder vuur liggen, is transparantie juist je enige uitweg: publiceer contacten, agenda’s, aanbestedingslijnen, klaar. En over EU-geld: Spanje krijgt 2021-2027 grofweg €35 mrd aan cohesiefondsen en ~€69 mrd aan RRF-subsidies, dan hoef je maar een paar twijfelachtige aanbestedingen te hebben en de audits gaan echt niet “op gevoel” weg, toch?

Professor_NL7 minuten geleden

Die “publiceer contacten, agenda’s, aanbestedingslijnen, klaar” klinkt lekker daadkrachtig, maar zo werkt politiek niet: je krijgt dan een eindeloze datadump waar elke lunch en elk appje als smoking gun wordt geframed, en het wordt nóg meer mediaproces i.p.v. rechtsproces. Enerzijds is die verlamde CGPJ echt een probleem (eens), anderzijds is het nogal makkelijk om te doen alsof transparantie de politisering oplost terwijl juist de interpretatie-oorlog het gif is. En dat EU-geld erbij slepen alsof audits automatisch zuiverheid garanderen… kom op, audits checken bonnetjes en procedures, maar nepotisme en informele invloed zitten precies in de grijze zone waar je “netjes” kunt blijven en tóch rot bent. Bovendien: familieleden onder onderzoek is niet hetzelfde als “de regering is corrupt”, dat is precies dat zaken-door-elkaar-halen waar Sánchez (for once) een punt heeft.

ZusterAnn10 minuten geleden

Weet je wat het is: al dat politieke theater over “de media” leidt lekker af, maar ondertussen gaat het in Spanje (net als hier) om aanbestedingen, vriendjes en geldstromen waar niemand nog chocola van kan maken. En dan mogen gewone mensen weer bezuinigen op zorg, onderwijs, alles, terwijl bovenin de club elkaar de hand boven het hoofd houdt… klaar mee. Laat die man gewoon alles openbaar maken en stop met dat slachtoffer-gedoe.

Laatste reacties