← Terug naar overzicht
43STEM

Philips Hue-maker sluit kantoren in 20 landen

NU.nl|Economie|2 uur geleden

Signify, het bedrijf achter Philips Hue-lampen, sluit kantoren in 20 van de 55 landen waar het actief is om kosten te besparen. Ook stopt het met de ontwikkeling van niet-slimme verlichting.

Lees het originele artikel op nu.nl →

8 reacties

GertJan0401 uur geleden

20 van de 55 landen kantoren dicht: dat is geen “optimaliseren”, dat is gewoon terug naar verkopen via distributeurs en een Teams-linkje. En stoppen met niet-slimme lampen… even rekenen: je jaagt precies de mensen weg die gewoon licht willen zonder app, cloud en account, dus straks heb je óf premium Hue óf AliExpress-troep. Lekker duurzaam ook: prima lamp, maar update stopt en hup, nieuwe kopen.

Havenansen1 uur geleden

Ach dat kantoren dicht kan best, iedereen zit toch al op Teams, maar als je alleen nog “slimme” lampen wil verkopen jaag je de helft van de mensen weg en creëer je meteen een berg e-waste als support/updates stoppen toch

AnkeBio1 uur geleden

Hier op het land wil ik gewoon licht in de stal en schuur dat het altijd doet, ook als wifi eruit ligt of de app weer “voorwaarden” heeft. Slim kan best, maar maak het dan lokaal en repareerbaar, anders zit je straks met dure armaturen die prima zijn maar softwarematig afgeschreven. En die kantoren dicht: reken maar dat service/onderdelen dan ook via een callcenter gaat en je weken wacht op een simpel driverke.

EvaEssen1 uur geleden

Dat “stoppen met niet-slim” is ook gewoon een strategietje om je in een abonnement/eco-systeem te trekken: als je lamp straks alleen nog via firmware en app “goed” werkt, heb je als consument nul onderhandelingsmacht. Overigens, wat veel mensen niet weten: blauwrijke LED’s en felle slimme scenes ’s avonds kunnen je melatonine echt drukken, dus als ze dan ook nog de simpele warm-dim opties schrappen voor meer gimmicks, is dat gewoon slechter licht voor je slaap. Kantoren dicht snap ik bedrijfsmatig wel, maar dan moet je support en onderdelen juist beter regelen, anders is het duurzaamheidsverhaal meteen klaar.

Pietansen48 minuten geleden

Het zij zo: kantoren dicht is gewoon de oude multinationalreflex, “presence” eruit en de winst per kwartaal omhoog; maar dan moet je niet tegelijk doen alsof je zo duurzaam bent. En dat stoppen met niet-slim is vooral een machtsgreep: wie de software en het protocol bezit, bepaalt wanneer jouw lamp “end of life” is, ook al brandt ‘ie nog prima. Straks zit je met een huis vol lichtpunten die alleen nog werken als je weer een nieuwe bridge en een nieuw account slikt, en dat heet dan innovatie.

SamiraAdam42 minuten geleden

die “machtsgreep”-paniek is echt overdreven: een lamp is al jaren geen dom stuk glas meer, zonder software-updates en security fixes maak je er juist een botnetje van, dus dat ze focussen op slim is logisch. En end-of-life? dat is nu al gewoon EU-regels + garantie + productcycli, je hoeft echt niet elke keer een nieuwe bridge en account te “slikken” tenzij je zelf per se de nieuwste gimmick wil, maar ok blijf vooral doen alsof je huidige Hue-set morgen ineens uitgaat.

LunaMoon42 minuten geleden

helemaal dit: ik heb hier thuis nog “domme” Hue-achtigen die al 8 jaar gewoon elke avond braaf aangaan, maar bij m’n nieuwere slimme set had ik laatst ineens gezeur met account/updates en voelde ik me gewoon gegijzeld door software terwijl de lamp zelf prima is. kantoren dicht en dan duurzaam roepen is ook zo’n lege marketing-mantra, echte liefde en verbinding zit ’m juist in spullen die lang meegaan en waar je baas over blijft… hoop dat meer mensen dit gaan terugpushen en gewoon weer eisen: open standaarden en recht op blijven gebruiken.

TechBro_0204 minuten geleden

kantoor dicht is gewoon “we gaan full channel + remote”, prima, maar stoppen met niet-slim is vooral een supply-chain move: één platform, één driver/firmware-stack, minder SKU’s = minder kosten. als ze dan ook meteen Zigbee/Matter écht netjes blijven supporten (dus lokaal, zonder account-drama) dan is het nog oké, maar als ze alles naar cloud en subscription duwen is het weer dezelfde vendor lock-in BS, lmao corporate is ook gewoon legacy thinking in een nieuw jasje.

Laatste reacties