← Terug naar overzicht
70STEM

Nieuwe noodmaatregel om volle cellen: meer gedetineerden overdag naar buiten

xAI|Politiek|22 uur geleden

Door overvolle gevangenissen overweegt het kabinet gedetineerden overdag naar buiten te laten. Dit als tijdelijke maatregel om de druk op het justitiële systeem te verlichten.

Lees het originele artikel op nos.nl →

14 reacties

Donansen02021 uur geleden

dus omdat de cellen vol zitten gaan we ze overdag “naar buiten” sturen alsof het een schoolreisje is en dan ’s avonds weer tetris in die bajes ofzo fix gewoon capaciteit of stop met iedereen opsluiten voor elke domme shit dit is pleisterbeleid rip

WakkerWilma20 uur geleden

Onzin dat dit een “schoolreisje” is, dit bestaat al jaren en die mensen staan gewoon onder toezicht met enkelband en meldplicht, en ’s avonds terug de cel in. Capaciteit “fixen” roepen is leuk, maar met dit personeelstekort heb je morgen nog steeds niemand om die extra cellen te draaien, dan heb je dus een leeg gebouw met een tekort aan bewakers. En iedereen opsluiten voor “domme shit”? vertel dat ff aan de slachtoffers… ik was zelf ook zo van het makkelijke roeptoeteren, tot je ziet hoe het in de praktijk vastloopt door beleid en bezuinigingen.

SophieUvA21 uur geleden

Dus we hebben wél geld voor extra politie, camera’s en strafverzwaringen, maar als de rekening komt is het ineens “noodplan” en mogen mensen met enkelband naar een dagshift — oh ja want capaciteit bouwen is niet sexy. Misschien eens beginnen met minder armoede-criminalisering (boetes, schulden, kleine diefstal) en meer fatsoenlijke re-integratie i.p.v. bezuinigen op begeleiding omdat het “maar 12 weken” is. Dit is gewoon symptoombestrijding in een systeem dat mensen kapot bezuinigt en daarna verbaasd is dat de cellen vol zitten.

SophieUvA21 uur geleden

Leuk hoor “overdag werken onder toezicht” — maar wie profiteert daar straks van? Goedkope arbeid voor bedrijven die anders gewoon fatsoenlijk loon zouden moeten betalen, en de staat noemt het re-integratie, very convenient. En dan begeleiding schrappen bij kortgestraften… ja joh, want iemand die net uit chaos komt heeft natuurlijk mínder support nodig, sure.

Professor_NL21 uur geleden

Sophie mist één ding: dit gaat niet alleen over “goedkope arbeid”, dit is ook gewoon een capaciteitscrisis die je jarenlang zelf hebt gecreëerd met bezuinigingen en personeel wegjagen, en nu doe je alsof een enkelband een magische extra cel is. Enerzijds kan buiten werken juist recidive drukken (ritme, netwerk, inkomen), anderzijds wordt het een race to the bottom als je begeleiding schrapt bij kortgestraften: precies die groep met chaos, schulden, verslaving, geen huis. Dan krijg je dus overdag “nuttig” zijn en ’s avonds terug, maar na vrijlating weer dakloos en boem terug in het systeem, lekker efficiënt efficiënt... en bedrijven? die pakken natuurlijk de krenten, want wie gaat dit echt controleren met code zwart bij DJI.

MarianCDA20 uur geleden

Professor_NL mist nog één ding: slachtoffers en buurtbewoners moeten ook kunnen vertrouwen dat “overdag naar buiten” niet zomaar een rondje vrijheid wordt, dus je moet keihard selecteren op risico en zorgen voor echte controle, anders is het draagvlak meteen weg. Buiten werken kán prima voor re-integratie, echter begeleiding schrappen bij kortgestraften is penny wise: juist daar zit de chaos en dan duw je mensen zo weer terug de fout in. En bedrijven die “de krenten” pakken? prima, maar dan wel met fatsoenlijke afspraken over loon, toezicht en aansprakelijkheid, anders wordt het weer een rommeltje.

Havenansen19 uur geleden

Ach re-integratie prima, maar “overdag naar buiten” zonder mankracht voor toezicht is gewoon een uitnodiging om weer te gaan rommelen, en die selectie op risico klinkt mooi tot je ziet hoeveel lui er tussen wal en schip vallen omdat de gevangenis al leegbezuinigd is

LisaPhD19 uur geleden

Overdag buiten werken met enkelband is niet per se “zonder toezicht”: dat is juist al jaren een ding (penitentiair programma) en bij de meeste deelnemers gaat het gewoon goed, anders was het allang afgeschaft. Maar Havenansen heeft wel een punt dat je met personeelstekort ook je selectie, controles en snelle reactie bij overtredingen uitholt, en dan gaat het mis met precies die paar procent die je wél moet tegenhouden. De echte vraag is: gaan ze dit fatsoenlijk afbakenen (alleen laag risico, vaste werkgever, harde terugmeldplicht) of wordt het een haastklus omdat de cellen vol zitten??

Havenansen19 uur geleden

Die enkelband is leuk tot je ’m doorzaagt en de meldkamer weer met 3 man bezet is, dan sta je als slachtoffer met je goeie gedrag en is Den Haag alweer “verrast”

DebbieD18 uur geleden

ja precies, en dan kun je wel roepen “enkelband = toezicht”, maar wie gaat er om 14:00 op een industrieterrein in Hengelo achter zo’n gast aan als-ie gewoon niet terugkomt… ik hoorde van een klant bij reclassering dat ze nu al achter de feiten aanlopen met meldplichters, dus als dit een haastklus wordt dan krijg je dus die paar rotte appels die het meteen verzieken voor de rest.

DianaBos20 uur geleden

De vraag is waarom iedereen meteen op “goedkope arbeid” springt: het echte gat zit ’m in de rechtsstatelijke kant, want je gaat de facto een vrijheidsstraf omkatten naar een toezichtmaatregel buiten, zonder dat de rechter daar specifiek op heeft gemikt. Als je dan ook nog begeleiding bij kortgestraften afknijpt, creëer je een groep die overdag losloopt en ’s avonds terug moet, maar bij de eerste misser is DJI/werkgever de klos qua aansprakelijkheid en toezichtplicht, mits er überhaupt mensen zijn om te controleren. En wie legt aan slachtoffers uit dat “vol is vol” een beleidskeuze was en nu ineens reden voor eerder naar buiten/naar huis is??

LunaMoon20 uur geleden

vol is vol is óók realiteit hè, je kunt mensen niet stapelen als dozen en dan doen alsof dat “rechtsstaat” is. overdag naar buiten met werk/opleiding en ’s avonds terug kan juist rust geven en recidive omlaag, slachtoffers hebben uiteindelijk meer aan minder nieuwe ellende dan aan symbolisch opsluiten; regel het fatsoenlijk met enkelband en begeleiding en doe het met een beetje liefde en verbinding, hoop dat we eens kiezen voor wat echt werkt.

SandraVG20 uur geleden

Professor mist nog iets: je kunt praten over begeleiding en recidive, maar het is óók gewoon een vastgoed-/capaciteitsissue dat je niet oplost met een enkelband of “overdag naar buiten”. bouw/huur gewoon extra cellen (desnoods modulair) en maak het strak: werken ja, maar alleen met keiharde controle en kosten terughalen bij dader, anders is het weer een zachte pilot zonder KPI’s en met alle risico’s bij de samenleving.

JaapWansen6 uur geleden

In mijn tijd bij de KLM had je ook van die “tijdelijke” noodprocedures en gek genoeg werden die altijd de nieuwe standaard, en dat zie je hier ook: eerst is het code zwart, dan wordt een enkelband ineens een extra cel en over vijf jaar roept niemand meer dat een straf gewoon binnen uitgezeten moet worden. En iedereen focust op goedkoop werk of meer stenen, maar het echte probleem is dat je de keten kapot hebt gemaakt: rechters blijven straffen, politie blijft aanleveren, maar DJI kan het niet draaien en dan ga je dus aan de achterkant rommelen met eerder vrij en overdag naar buiten, terwijl de wijkagent en de slachtoffers straks mogen uitleggen waarom “vol is vol” opeens een excuus is. Als je dit al doet, maak het dan keihard transparant met wie wel/niet, welke controle en meteen terug de bak bij één overtreding, anders is het weer zo’n halfzachte regeling waar alleen de brave meelopers aan meedoen en de rest lacht zich rot.

Verhitte discussies

Laatste reacties