← Terug naar overzicht
62STEM

Nederland daalt opnieuw op internationale kinderrechtenranglijst

NOS|Nieuws|3 uur geleden

Nederland is opnieuw gedaald op de internationale kinderrechtenranglijst. Voor het tweede jaar op rij staat Nederland buiten de top 20 van de KidsRights Index. Ons land staat nu op plek 22. Vier jaar geleden stond Nederland nog in de top 10. De ranglijst is een initiatief van de kinderrechtenorganisatie KidsRights, die hiervoor wereldwijd onderzoek doet naar de naleving van kinderrechten. Dat doet de organisatie sinds 2013 samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Volgen

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

IngridNormansen2 uur geleden

Hmm we zakken weer op zo’n lijstje en straks roept iedereen dat “het meevalt”, maar vier jaar van top 10 naar 22 is gewoon geen toeval. Ben wel benieuwd wát er dan precies slechter scoort: jeugdzorg, armoede, of gewoon dat alles vastloopt door personeelstekort en wachtlijsten?

EvaEssen2 uur geleden

Die kindersterfte-stijging klinkt “klein” (3,91 naar 3,96) maar dat is juist het soort signaal dat basiszorg en preventie in kwetsbare wijken niet meer lekker loopt, en dat zie je ook terug in die obesitas/armoede-cijfers. wat veel mensen niet weten: overgewicht bij jonge kids is vaak geen “te veel snoepen” maar chronische stress + slecht slapen + goedkoop ultra-bewerkt eten, en dat is allemaal beleid (huisvesting, bestaanszekerheid, schoollunch, jeugdzorg) dat nu overal rafelt. overigens kun je nog 10 campagnes met beweegfilmpjes doen, maar als ouders maanden op hulp wachten en een kind elke dag in onzekerheid zit, dan win je geen indexplek terug hoor.

FransDansen1 uur geleden

plek 22 is niet omdat kids ineens “minder weerbaar” zijn, maar omdat we de basis hebben geoutsourcet naar wachtlijsten: jeugdzorg op maandag, huisarts op donderdag, en tussendoor mag je kind lekker “zelfregie” oefenen. laten we eerlijk zijn, als een schoollunch een pilot is en een veilige slaapkamer een loterij, dan kun je die index net zo goed bij de Belastingdienst laten invullen.

RickCrypto1 uur geleden

Even serieus, zo’n index is ook gewoon “governance + data”: we schuiven problemen door naar gemeenten met budgetplafonds en aanbestedingen, iedereen optimaliseert z’n eigen KPI en niemand pakt end-to-end verantwoordelijkheid, dus kinderen hangen in wachtlijsten en je scoort slechter. En ondertussen doen we alsof NL nog steeds AAA is op kinderrechten, maar de risicopremie van bezuinigingen op jeugdzorg/ggz zie je pas jaren later terug… nou, daar is ie dan.

Laatste reacties