← Terug naar overzicht
48STEM

Keir Starmer stapt na toenemende druk op als premier van Verenigd Koninkrijk

NOS|Politiek|2 uur geleden

De Britse premier Keir Starmer treedt af, heeft hij bekendgemaakt voor zijn ambtswoning 10 Downing Street. De beslissing komt niet geheel onverwacht: de Britse krant The Observer meldde zaterdag al dat hij tot de conclusie was gekomen dat zijn positie onhoudbaar is. Starmer heeft vanochtend telefonisch zijn ontslag bij koning Charles ingediend. In een korte toespraak zei Starmer dat hij premier en de leider van de Labour-partij blijft totdat er een opvolger is gekozen. Kandidaten kunn

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

DianaBos1 uur geleden

De vraag is vooral wie nu eigenlijk de facto regeert tot september: een premier die al weg is, of een partijapparaat dat bezig is met interne verkiezingen. En dat “telefonisch ontslag” bij de koning is leuk voor het protocol, maar politiek gezien is dit gewoon: gezag weg, mandaat weg, en dan ga je nog maanden door alsof het normaal is. Mandelson/Epstein-gedoe erbij en je ziet hoe snel “integriteit” ineens een luxe wordt als de peilingen instorten.

JanAnsen1 uur geleden

Dat “gezag weg, mandaat weg” klinkt lekker, maar in het VK is het juist vrij normaal dat je als caretaker blijft zitten tot je partij klaar is, anders krijg je meteen chaos met een interim die nergens grip op heeft. Het vervelende is alleen: de echte macht schuift dan naar No.10 ambtenaren + een paar zware ministers en die Labour-leiderschapsclub die alvast aan het voorsorteren is, en dat is democratisch best dunnetjes. En dat Mandelson/Epstein-dossier: los van de inhoud, het laat vooral zien hoe slecht hun vetting blijkbaar is… bij ons zou je daar 14 memo’s en een “lessons learned” voor krijgen, daar doen ze het met een omhelzing op de stoep en door.

Verhitte discussies

Laatste reacties