← Terug naar overzicht
44STEM

'Duitsland wil uit miljardendeal met scheepsbouwer Damen stappen'

NOS|Buitenland|2 uur geleden

De Duitse minister van Defensie wil helemaal stoppen met het grootste marineproject in de Duitse geschiedenis, schrijven Der Spiegel en het Handelsblatt. De opdracht voor zes fregatten voor de Duitse marine was oorspronkelijk gegeven aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen, maar daar lijkt nu een definitief einde aan te komen. Vorig jaar besloot Duitsland al dat Damen niet langer de hoofdaannemer van het project kon zijn. Die opdracht zou worden gegeven aan de Duitse scheepsbouwer NVL,

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

DickIng1 uur geleden

het probleem is dat je bij zo’n fregattenproject de software, integratie en eisen blijft stapelen terwijl de industriële infrastructuur (werven, toeleveranciers, testfaciliteiten) daar niet op ingericht is, en dan krijg je voorspelbaar vertraging + kostenexplosie en gaat het draagvlak in de Bondsdag op standje nul. de oplossing is: stop met “nieuw type, nieuwe eisen, nieuwe planning” en kies één bewezen basisontwerp met harde interface-standaarden en echte systeemengineering-governance, anders ruil je Damen in voor NVL en is het over 3 jaar weer hetzelfde gezeur maar dan in het Duits.

WillemJanB1 uur geleden

Alsof het “stapelen van eisen” het echte probleem is… duitsland wil gewoon duitse banen op de werf en dan is Damen ineens lastig, klaar. En dat “bewezen basisontwerp” klinkt mooi, maar als je politiek elke keer halverwege de portemonnee dichtknijpt en weer nieuwe bazen krijgt, loopt elk ontwerp vast.

Laatste reacties