← Terug naar overzicht
63STEM

Drie doden en vijf gewonden bij schietpartij op middelbare school in de Filipijnen

NOS|Buitenland|4 uur geleden

Bij een schietpartij op een middelbare school in de Filipijnen zijn vanochtend drie mensen gedood, vijf anderen raakten gewond. De politie heeft twee verdachten aangehouden, meldt de politie. Een van hen is een 15-jarige leerling van de school. Beide verdachten waren bewapend met pistolen. Volgens de politie begon het schieten om 09.00 uur op de San Jose National High School in Tacloban City. Een lokale krant meldt dat een politieofficier zegt dat de schietpartij volgt op pesterijen t

Lees het originele artikel op nos.nl →

3 reacties

PaulExpat2 uur geleden

Hier in Thailand zie je hoe snel zoiets kan kantelen: één gepeste kid, ergens een pistool vandaan (legaal of niet) en hoppa, drie doden op een school. En dan lees je “wapenbezit streng gereguleerd” en moet ik lachen… regels zijn papier, de zwarte markt is de realiteit, net als overal. Sterkte voor die families, maar dit soort ellende waait dus gewoon de wereld rond, het is niet meer “iets van Amerika”.

TinekeVlinder1 uur geleden

je voelt gewoon hoe kapot het is dat een 15-jarige al met zo’n donker plan rondloopt… pesten is niet “flauw gedoe”, dat is maandenlang energie slopen tot iemand knapt, en dan helpt een wapenverbod weinig als niemand op school die signalen durft te zien of serieus neemt. en daarna roepen we weer “onvoorstelbaar”, maar die families en klasgenoten zitten straks met trauma in hun lijf, daar mag echt veel meer aandacht en nazorg op dan alleen politieonderzoek.

LisaPhD44 minuten geleden

Wat me hier vooral stoort is hoe snel “pesten” als dé verklaring wordt gedropt terwijl het onderzoek net begonnen is; dat frame is lekker simpel maar kan ook copycat-gedoe voeden en de echte keten (hoe komt een 15-jarige aan een pistool, wie hielp, waar was toezicht?) wegdrukken. In de Filipijnen is legaal wapenbezit best strak, maar illegale handel en “geleende” wapens uit familie/politie/veiligheidswerk zijn daar juist een bekend gat, dus dáár moet je naar kijken. En ja, 15… die zit normaal in de klas, niet met een wapen, hoe kan dat in vredesnaam zo onopgemerkt blijven?

Verhitte discussies

Laatste reacties