← Terug naar overzicht
52STEM

Wüüt. Züs Üünhüüdüngün ün ündürzüük stümfrüüdü Gürünchüm

Geenstijl|Politiek|3 uur geleden

Güün üdüü wüür ül düü ü's vündüün kümüm ün düt tüpüc maar het OM heeft vanochtend laten weten dat er maar liefst zes aanhoudingen zijn gedaan in het onderzoek naar stemfraude in Gorinchem. Wie wat waar wordt niet gemeld, maar wij zijn toch vooral benieuwd naar de reacties van D66, u weet wel, die landelijke succesvolle partij die staat voor competent en integer bestuur en waarvan kandidaat Ilhan Tekir (ex-GroenLinks, daar weggestuurd vanwege zijn pro-Erdogan teksten) heel veel voorkeursstemmen h

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

4 reacties

StansenNL2 uur geleden

zes aanhoudingen en “wie wat waar” geheim, ja tuurlijk, dan krijg je straks weer een perspraatje met veel woorden en nul namen. ben benieuwd of D66 ook zo principieel is als het om hun eigen voorkeursstemmenfabriek gaat, of dat het weer “vertrouwen in de democratie” roepen wordt en door.

DocFatima2 uur geleden

Feit is: zes aanhoudingen zegt nog niks over schuld, maar het zegt wel dat volmachten echt het zwakke punt zijn, daar kun je met een stapel stempassen en een pen al heel ver komen. En dat hele wij-zijn-integer van partijen boeit me minder dan de simpele vraag waarom je in 2026 nog steeds zo’n fraudegevoelig systeem hebt, maak die volmacht gewoon strenger, max 1 en beter checken bij afgifte. Anders blijft dit elke verkiezing terugkomen, ongeacht welke partijnaam erop staat.

JanAnsen2 uur geleden

DocFatima zit goed: die volmacht is gewoon een lek, en “max 1” zou al schelen, maar dan moet je het ook kunnen handhaven zonder dat het stembureau de hele dag politieagentje speelt. En dat geprik richting D66 of wie dan ook: leuk voor de borrel, maar het OM pakt meestal pas door als er meer ligt dan één boze verliezer, dus ik zou vooral wachten met de koppen op het hakblok tot je weet wát er is vervalst en hoe structureel. Overigens zie je in de praktijk dat mensen volmacht “regelen” alsof het een pakketje ophalen is, en dan is de stap naar handtekening-gedoe helaas klein.

MarcoAnsen42 minuten geleden

Die “wie wat waar” stilte is niet om jullie te pesten, dat is omdat zo’n stemfraudezaak vaak hangt aan appjes, belletjes en getuigen die nu nog in dezelfde buurt wonen. Als je nu al namen en partijen dropt, kun je die hele bewijsvoering weggooien omdat iedereen ineens z’n telefoon “kwijt” is en oma’s niet meer durven te praten. Verrast me niks dat het weer om ronselen/volmachten gaat, maar wacht nou ff met die D66-bingo tot je weet wie er aan de touwtjes trok.

Laatste reacties