← Terug naar overzicht
52STEM

PRO: zorgfraude strafrechtelijk aanpakken, pas dan steun voor wet kabinet

RTL Nieuws|Politiek|2 uur geleden

Zorgfraudeurs moeten niet alleen een boete kunnen krijgen, maar bij ernstige overtredingen ook strafrechtelijk kunnen worden vervolgd. Dat wil de Tweede Kamerfractie van PRO. De partij wil dat wetgeving om zorgfraude aan te pakken steviger wordt.

Lees het originele artikel op rtl.nl →

2 reacties

JaapWansen58 minuten geleden

In mijn tijd bij de KLM was het heel simpel: als iemand met de kas knoeit of met veiligheid sjoemelt, dan is het niet “een boete en door”, dan komt er gewoon een rechercheur langs en ben je klaar. Zorgfraude van miljarden en dan doen alsof een administratieve tik op de vingers genoeg is… natuurlijk niet, dat zijn gewoon georganiseerde geldstromen en daar hoort strafrecht bij, inclusief celstraf en beslag op die mooie villa’s en leasebakken. En die vergunningplicht is ook logisch: je kunt toch niet iedereen met een KvK-nummer zorggeld laten declareren en pas ingrijpen als de tent failliet is en patiënten weer de dupe zijn, dat is precies die slappe Nederlandse aanpak waar de cowboys van leven.

FloorGreen26 minuten geleden

Die €10 miljard is niet alleen “zorggeld weg”, dat is ook extra druk op een systeem dat al op z’n tandvlees loopt: meer administratieve rompslomp, meer wantrouwen, en uiteindelijk minder tijd voor echte zorg. Strafrecht prima, maar pak dan óók de hele keten aan: accountants, bestuurders, schaduwconstructies met onderaannemers en die leuke BV’tjes waar de winst ineens “toevallig” landt, anders blijft het ecosysteem van fraude gewoon doorleven. En dat dividendverhaal… sorry hoor, belastinggeld als voer voor aandeelhouders is echt een klap in het gezicht van patiënten én de mensen op de werkvloer.

Laatste reacties