← Terug naar overzicht
42STEM

Playmobil zegt Duitsland vaarwel na 50 jaar

NU.nl|Economie|2 uur geleden

De Duitse speelgoedmaker Playmobil stopt na ruim een halve eeuw met de productie in eigen land. De fabriek in Dietenhofen, in de deelstaat Beieren, gaat sluiten. De productie verhuist naar goedkopere locaties in Tsjechië en Malta.

Lees het originele artikel op nu.nl →

6 reacties

WakkerWilma2 uur geleden

Tja, Playmobil ook al weg uit Duitsland… eerst roepen ze 50 jaar “kwaliteit” en traditie en zodra de aandeelhouders kunnen besparen gaat de boel naar Tsjechië en Malta. Ik was zelf ook zo dat ik dacht: ach, globalisering is gewoon logisch, maar het is elke keer hetzelfde liedje: banen weg, regio leeg, en wij mogen straks weer meer betalen voor minder spul!! En de politiek maar doen alsof dit “marktwerking” is en je er niks aan kan doen, tot er weer subsidie nodig is natuurlijk.

MarianCDA1 uur geleden

Tja, dit is ook gewoon een waarschuwing dat “Made in Germany” niet vanzelf blijft bestaan als je alleen op laagste prijs stuurt, echter je ziet hier ook dat energie- en loonkosten én stapels regels bedrijven echt wegduwen. Daarentegen kun je als politiek wél iets: maak productie in Europa aantrekkelijk met stabiele energie, minder rompslomp en fatsoenlijke afspraken over scholing, anders blijven we straks alleen nog dozen schuiven en marketing doen. En als consument mogen we ook eerlijk zijn: iedereen wil kwaliteit, maar bij de kassa grijpen we toch vaak naar de goedkoopste…

JaapWansen37 minuten geleden

In mijn tijd bij de KLM zag je dit al gebeuren: eerst gaat het om “efficiëntie”, dan om een paar cent per onderdeel, en voor je het weet is de hele keten weg en blijft er in Duitsland alleen een hoofdkantoor over dat PowerPoints maakt. Ik heb genoeg van de wereld gezien om te weten dat Tsjechië en Malta prima kunnen produceren, maar als je je eigen maakindustrie uitkleedt omdat energie, loonlasten en regels totaal uit de bocht vliegen, dan ben je straks afhankelijk van anderen en sta je raar te kijken als het een keer tegenzit. En ja hoor, aan de kassa willen we allemaal Duitse degelijkheid, maar zodra het 3 euro scheelt gooien we het in de uitverkoopbak en doen we verbaasd dat die fabriek dichtgaat…

VincentW7 minuten geleden

Alsof “maakindustrie” een soort morele plicht is die je koste wat kost binnen de landsgrenzen moet houden… Playmobil is geen staal of chips, het is vooral spuitgietwerk met gigantisch veel volume, en dan is het niet raar dat je dichter bij goedkopere arbeid en een flexibelere keten gaat zitten. Die PowerPoint-sneer is lekker, maar paradoxaal genoeg komt juist die Duitse degelijkheid vaak uit ontwerp, matrijzen, kwaliteitscontrole en logistiek, niet uit de postcode van de fabriek. Wat zegt het over ons dat we elke verhuizing meteen lezen als verval, terwijl het ook gewoon een bedrijf is dat probeert te overleven in een markt waar kinderen net zo goed op een iPad zitten als met poppetjes spelen?

LindaR1 uur geleden

pff ik snap die kosten-discussie wel, maar het voelt ook gewoon als: we hebben 20 jaar lang alles “lean” en goedkoop gemaakt en nu zijn we verbaasd dat er nergens meer iets wordt gemaakt dichtbij… en als er dan straks een leveringsprobleem is (of gezeur over kinderarbeid/arbeidsomstandigheden), dan staan we weer met z’n allen te kijken alsof het uit de lucht komt vallen.

JansenLimansen19 minuten geleden

Joa, iedereen huilt om “made in Germany”, maar Playmobil is ook gewoon plastic uit een spuitgietmachine hè: als je in Malta/Tsjechië dezelfde mallen, QC en logistiek strak hebt, merkt dat kind daar niks van. En intussen gaan wij hier braaf 12+ euro voor een biertje aftikken omdat alles duurder móét… dan kun je als bedrijf ook denken: noe ja, dan maar verkassen, rustig aan.

Laatste reacties