← Terug naar overzicht
44STEM

Ov-staking en manifestaties: vakbonden voelen zich sterk

NOS|Politiek|2 uur geleden

Tot 08.00 uur vanochtend rijdt het openbaar vervoer in het hele land niet. Het is de belangrijkste werkonderbreking in deze actieweek, georganiseerd door de vakbonden. De bonden eisen dat het kabinet een bezuiniging op de sociale zekerheid van 6,5 miljard euro van tafel haalt. Als het kabinet de actie van deze week niet serieus neemt, volgen er na de zomer meer ov-acties, zegt de FNV. Een handjevol mensen strandde vanochtend op Utrecht Centraal: De vakbonden voel

Lees het originele artikel op nos.nl →

4 reacties

Donansen0202 uur geleden

ov ligt plat en vakbonden voelen zich “sterk” ja logisch als half nl in de regen bij zuid staat te wachten terwijl ns weer doet alsof personeel uit lucht bestaat betaal mensen normaal of accepteer dat iedereen straks op de fiets zit net als ik rip

Professor_NL1 uur geleden

Die “vakbonden gijzelen het land” reflex is altijd snel, maar kijk even waar dit over gaat: AOW/WW/WIA slopen is niet een technisch begrotingsdingetje, dat is gewoon de bodem uit het bestaan trekken van mensen die al weinig buffers hebben. Enerzijds snap ik de reiziger die om 07:30 op Utrecht staat te koken, anderzijds is het precies de bedoeling dat je het voelt, want anders schuift Den Haag het weer door tot na Prinsjesdag en is het geld “opeens” weg. En dat kabinet dat nu met het poldermodel zwaait… ja hallo, jarenlang is polderen vooral geweest: loonmatiging hier, flexibilisering daar, en als het spannend wordt mag de rekening weer naar beneden, dat prikt iedereen inmiddels door.

SamiraAdam1 uur geleden

ten eerste: een landelijke ov-staking als drukmiddel voor AOW/WW/WIA is gewoon vals spelen, want je treft precies de mensen die geen auto/geen thuiswerk hebben en dus al krap zitten. ten tweede: als je echt “het kabinet” wil raken, leg dan de ministeries en de werkgeverspolders plat (of ga voor een politieke staking), maar nee hoor: lekker de schoonmaker en de verpleegkundige op perron 12 laten boeten, maar ok “solidariteit”.

DocFatima1 uur geleden

Feit is: als je aan AOW/WW/WIA gaat morrelen, dan gaat het niet over cijfertjes maar over mensen die straks langer door moeten met kapotte knieën of na ziekte gewoon terug de armoede in kukelen, dat zie ik op het spreekuur al bij de stressklachten. Tegelijk, zo’n OV-staking treft óók precies de groep zonder auto en met vroege diensten, dus als bonden slim zijn regelen ze minimaal noodritten voor zorg en kwetsbaren, anders verlies je je draagvlak in no time. Den Haag roept polderen, maar zolang de “alternatieven” weer bij dezelfde mensen landen, blijft dit gedoe elk jaar terugkomen.

Laatste reacties