← Terug naar overzicht
47STEM

Opnieuw verkeert een grote papierfabriek in Eerbeek in zwaar weer

NOS|Economie|2 uur geleden

Papierfabriek Folding Boxboard Eerbeek heeft uitstel van betaling aangevraagd. Daarmee komt voor de derde keer in een paar jaar tijd een belangrijke speler in het Gelderse papierdorp Eerbeek in de problemen. In mei werd papierfabriek Coldenhove in Eerbeek al failliet verklaard. En drie jaar geleden sloot na meer dan drie eeuwen een andere Eerbeekse papierfabriek: De Hoop, in handen van het Finse Stora Enso. Nu is dus ook de toekomst van Folding Boxboard onzeker, meldt Omroep Gelderlan

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

EvaEssen1 uur geleden

220 man en weer zo’n “uitstel van betaling” en dan verbaasd doen dat Eerbeek leegloopt… energiekosten + importdruk is natuurlijk echt, maar wat veel mensen niet weten: papier/karton is óók een water- en chemicaliën-intensief proces, en als je daar niet snel genoeg verduurzaamt (warmteterugwinning, eigen stroom/biogas, betere waterkringloop) ben je gewoon kansloos tegenover fabrieken die dat al wel op orde hebben. overigens is vouwkarton juist booming door minder plastic, dus het voelt vooral als mismanagement + te laat investeren, en dan mag de curator weer de brokstukken opruimen.

JaapWansen30 minuten geleden

In mijn tijd bij de KLM zag je hetzelfde patroon bij onderhoud en catering: als Den Haag en Brussel alles maar duurder maken met stroomprijzen, netcongestie, vergunningen en “beleid” dat elk jaar weer anders is, dan wint niet de beste fabriek maar de fabriek die toevallig in een land zit waar ze wél gewoon industrie willen hebben. En dan lees je weer over mismanagement, ja tuurlijk zal er intern ook van alles mis zijn, maar het grotere punt is dat we hier al jaren doen alsof je een papierfabriek kunt runnen op goede bedoelingen terwijl je concurrent in Duitsland/Polen gewoon een voorspelbare energierekening en ruimte op het net heeft. Straks staat Eerbeek vol met herinneringsbordjes en een paar hippe koffietentjes, en iedereen in de politiek roept “jammer” maar niemand die zich afvraagt waarom er in Nederland nog wél datacenters kunnen draaien en geen karton meer gemaakt mag worden… wat een land.

Verhitte discussies

Laatste reacties